Forest Man

Lars Larsen's blog

1. Johannes brev, kap. 3, del 7

Publicerad 2020-10-25 21:41:00 i Commentaries to New Testament books, Evilness, Sin,

(fortsättning följer i morgon, om Gud vill)
 
(jag har valt att använda mig av den bästa svenska bibelöversättningen, den från 1917)

Kapitel 3, v. 19-22:

19.  Därav skola vi veta att vi äro av sanningen; och så kunna vi
      inför honom övertyga vårt hjärta därom,
20. att om vårt hjärta fördömer oss, så är Gud större än vårt hjärta och vet allt.
21. Mina älskade, om vårt hjärta icke fördömer oss, så hava vi frimodighet inför Gud,
22. och vadhelst vi bedja om, det få vi av honom, eftersom vi hålla hans bud och göra vad som är välbehagligt för honom.


Min kommentar: V. 19 hör egentligen ihop med vers 18, "Kära barn, låtom oss
älska icke med ord eller med tungan, utan i gärning och i sanning." V. 20 skall börja
med stor bokstav, och börja med "Om..." Dvs. om vi älskar icke med ord eller med tungan,
utan i gärning och i sanning, då är vi av sanningen, och vi kan övertyga vårt hjärta
därom inför Fadern. Men om vi inte kan det, då måste vi minnas att vi inte är våra egna
högsta domare, utan att Gud är vår domare. Vi kanske har felaktiga uppfattningar om
vad som är rätt och fel, eller felaktig uppfattning om syndens och ondskans väsen, ty
i yttersta bemärkelse finns inte ondskan, som mystikern Fritz Olofsson (1929-2008) skulle
säga. Ondskan finns bara i fenomenvärlden, inte i den absoluta världen, det är därför Gud
kan förlåta oss. Det finns ingen ren ondska. Börjar man syna en människas ondska i sömmarna,
kommer man alltid till slut till en punkt där den upplöses i okunskap och tro på att man gjorde det
rätta när man gjorde fel. Att man inte syndade medvetet. Och det är också Jesu mening när han
ber för sina bödlar på korset och säger "Fader, förlåt dem, ty de veta icke vad de göra." Det är
lätt att förlåta när torterarna trodde de gjorde det rätta när de torterade dig, det var ingen
medveten ondska, ondska för att göra ont. På det sättet finns det ingen absolut ondska,
ingen ren ondska. Alltid är det tankar om hämndens berättigande som ligger bakom ondskan,
att vi har rätt att hämna oss och straffa den som vi tycker har gjort fel. Men det är inte absolut
ondska, det är inte ren ondska, att plåga bara för att plåga, för att göra illa. Utan det är alltid
nåt slags rättstänkande i botten där.
V. 21: Det bästa är att vi låter Gud döma oss, och då får vi alltid förlåtelse, och vårt hjärta
fördömer oss inte längre.
V. 22: Och det vi ber om i frimodighet, i tro, det får vi av Gud. Och frimodighet och tro får
vi när vi håller Guds bud och gör det som är välbehagligt för honom. Vi måste vara trogna för
att kunna tro. Jo, tron är en gåva, men det är trogenheten också. Trogenheten börjar med
omvändelsen, som är den första akten av trogenhet mot Gud, och därför trons begynnelse.
Det är ingen händelse att tro och trogenhet kommer från samma ord.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela