10. Den som tror på Guds Son, han har vittnesbördet inom sig själv;
den som icke tror Gud, han har gjort honom till en ljugare,
eftersom han icke har trott på Guds vittnesbörd om sin Son.
11. Och detta är vittnesbördet: att Gud har givit oss evigt liv; och
det livet är i hans Son.
12. Den som har Sonen, han har livet; den som icke har Guds Son, han
har icke livet.
Min kommentar: V. 10: Detta vers får mig att tänka på Paulus' ord i Rom. 8:16 om att
Anden vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Tror man på Jesus, bör man få fräls-
ningsvisshet, som är en gåva från himlen att be om om man inte har den. Ja, att ha
vittnesbördet inom sig själv, är att ha frälsningsvisshet, visshet om att man kommer till
himlen när man dör, eller är frälst just nu och kommer till himlen om man dör just nu.
Det finns många grader av frälsningsvisshet, vissa menar att de inte är frälsta innan
alla är frälsta, så menar jag. För dem innebär frälsningsvisshet vissheten om allas
slutliga frälsning. Jag kan vittna om mig själv att jag har en sådan visshet om allas
slutliga frälsning, och den frälsningsvissheten som man får av det, är en mer grund-
murad frälsningsvisshet, ty man räknar som så att blir alla frälsta till slut, blir jag också
frälst till slut, även om jag inte vore frälst nu, och det är en god grund att stå på för
känslan av trygghet och tilliten till Guds försyn.
V. 11: Evigt liv skall egentligen vara "eoniskt liv", eller "tidsålderligt liv", ty ordet som över-
sätts med evigt är "aionios", och betyder tidsålderlig. Vad är det då för ett liv som Gud har
givit oss, vad är detta tidsålderliga liv, vilken tidsålder menas? Jag tror det är den messianska
tidsåldern som menas, eller med andra ord tusenårsriket, Guds rike på jorden som skall kom-
ma efter Jesu återkomst, och vars första fas, första tidsålder av dom skall vara i tusen år. Det
riket har flyttat in i den frälstes bröst, så han upplever det redan nu. Tusenårsriket är i Jesus
Kristus, där han är är tusenårsriket. Så när Jesus flyttar in i den frälstes bröst, flyttar själva
tusenårsriket in, tusenårsriket där lejonet skall gå fridfullt bredvid lammet och en liten gosse
vallar dem, enligt orden i Jesaja 11:6. Människorna skall vara djurens och naturens vänner i
tusenårsriket, och när tusenårsriket flyttar in i ditt bröst, flyttar naturens härlighet och natur-
kärleken också in, och du ser att vi alla är en del av naturen, Guds skapelse, inte utanför.
V.12: Vad innebär det att "ha Sonen"? Jag tror Johannes syftar på samma Kristi inneboende i
den troende som Paulus gör när han talar om att den troende är i Kristus och Kristus är i honom.
Så här ser vi att Johannes skiljer mellan de frälsta och de icke-frälsta på basen av om Kristus
bor i dem. Om Kristus inte bor i den troende, har han icke livet, är inte frälst. Då hjälper inte
det att man "tror", är rättfärdiggjord av "tron allena", om inte Kristus syns i den troende, är han
inte frälst, enligt Johannes. Återigen ser vi Johannes radikalitet, som liknar på aposteln Jakobs
radikalitet i bedömningen av en människa.