Forest Man

Lars Larsen's blog

"Saliga äro de fattiga" och "ve eder, I som ären rika".

Publicerad 2023-02-09 14:06:00 i Evilness, History of Literature, Jesus, Kenosis, Mystics and mysticism, Nature mysticism, Non-human animals, Poems, songs and music, Poverty and homelessness, Riches and mammonism, Sin, The Bible,

Om alla de pengar, all den tid och all den arbetskraft som gått åt att bygga städer, kyrkor och slott, plus (idag) allsköns högteknologi, hade gått till att stödja böndernas arbete, ner genom tiderna, hade dessa kanske bara behövt arbeta hälften så mycket, kanske bara fyra timmars dagar, som vilda urfolk arbetar, och vi hade då undvikit all livegenskap och alla statare, allt slaveri, all hungersnöd genom historien, en mängd sjukdomar (som ofta kom av otillräcklig diet och för hårt arbete) och arbetsskador, och, framför allt hade vi undvikit energikriser och klimatförändringar, föroreningar och ekologisk kollaps, ja mänsklighetens och planetens undergång i framtiden.
 
Så hemsk är rikedomen, så hemsk har rikedomen varit genom tiderna. Ett sådant himmelskriande brott är det att vara rik och bygga rikedom och lyx istället för att hjälpa sin bror i nöd. 
 
Med tanke på ovanstående, förstår ni varför Jesus Kristus utropade, redan på sin tid, "Men ve eder, I som ären rika, ty I haven fått ut eder hugnad!", och det i självaste bergspredikan, hans viktigaste tal (Luk. 6:24, "hugnad" betyder "tröst").
 
Tänk då på hur mycket rikare de rika är i vår tid än på Jesu tid (de flesta lever faktiskt som antika kejsare här i väst), och hur mycket mer vår tids rika förstör naturen, de fattiga och tredje världen, än de rika på Jesu tid. 
 
Jesu skarpa ord har aldrig varit aktuellare. Vad betyder de? Jo, att det är synd om de rika, de har själva helvetet (för andeskådaren Swedenborg var det onda helvetet, inte lidandet) i sina giriga hjärtan (det är den olyckliges lott att vara girig, den lycklige är frikostig, har ett överflöd att ösa ur), och de går miste om lönen på Domens dag, de har redan fått ut sin lön, en simpel lön, eftersom den inte är andlig, enbart materiell. 
 
"Saliga ären I, som ären fattiga, ty eder hör Guds rike till", säger Jesus i Luk 6:20. Det är andra sidan av "Ve eder, I som ären rika"-myntet. Inte "Saliga bliven I som ären fattiga", utan de är saliga just nu. Här kommer vi in på själva skapelsens generalhemligheter, som förnuftet inte kan förstå. Men jag kan vittna om att det är sant, då jag varit lyckligast i min allra djupaste utblottelse och fattigdom, då jag varit mest som ett vilt djur i skogen, som möss i Stockholms underjordiska värld. Jag upplever mössen där som djupt lyckliga, trots deras yttre elände, och jag ser en förfärlig tomhet och ett förfärligt inre armod hos de rika kapitalisterna i Stockholm, som mister det ljuvaste i livet; kärleken, solidariteten med allt liv, enheten med naturen, enheten med allt, ödmjukheten och det stilla livets stilla lycka, andlighetens ljuva sötma och inre rikedom. 
 
T.o.m. hos den rika kultureliten i Stockholm, de som sitter på bildningens inre skatter, ser jag detta inre armod och elände, och det kommer fram i den andefattiga litteratur de producerar. Det var bättre förr när poeterna inte var så rika. Eller vad sägs om Karin Boyes dikt, som verkligen fattar poängen:
 
"Den mätta dagen, den är aldrig störst. 
Den bästa dagen är en dag av törst."
 
(Karin Boye)
 
Ja, så är det så länge vi är på denna sidan av evigheten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela