Forest Man

Lars Larsen's blog

Brev til min mor om lidandets problem, på norska och svenska

Publicerad 2021-11-30 14:07:00 i God, God's providence, Satan, the demiurg and demons, Smith's Friends, Suffering and theodicy, The Bible, Torture,

Originalbrevet på norska (översättning till svenska finns nedan):
 
Kjäre mor! Jeg klarer nok ikke å väre takknemlig for mine lidelser, slikt er for meg eliteidrett inom åndeligheten, og den klarer jeg bare ikke av. For meg er det sånn at det ikke er Gud som har skapt lidelsene, men Satan og menneskene på jorden, mye gjennom syndefallet, da forgjengeligheten kom inn i verden. Det skapte ikke Gud, det skapte Satan. Satan skapte forgjengeligheten. Gud ville ikke noe sånt. Men Gud er begrenset, han kan ikke bare stoppe alt dette med en gang. Men han skal gjöre det en gang, det finnes en plan. Jeg har vanskelig for å synge sangen "Jeg takker for sollyse dager, for prövelsens mörke natt", for jeg klarer ikke å takke Satan og de onde menneskene for all lidelse som finnes. Jeg klarer ikke å ta lidelsene som fra Gud. Jeg tror Gud arbeider heltid med å gjenopprette og helbrede, men han hinner ikke med alle. Det föles som om han ikke hinner med meg, for jeg har lidd så mye i mitt liv, p.g.a. psykiatrien og mine psykoser. Gud må väre begrenset, for om han er god, og kan helbrede alle, og ikke gjör det, da er han ond. Om han kan stoppe det onde med en gang, og ikke gjör det, da er han ond selv. Så jeg löser dette med å gi slipp på troen på Guds allmakt, og tror isteden at Gud er begrenset. Men han er bra mektig allikevel. Tenk at han har skapt hele dette universum, og tenk på alle merkelige dyr som han har skapt på jorden. Men det idylliske plages av ett drag av tragikk som går gjennom skapningen, det at Gud ikke kan gjöre alt godt på en gang. Det er det tragiske med livet. Gud burde ha kunnet stoppe alle selvmord, men det at selvmord finnes i vår verden, taler sitt eget språk om tragikken i livet. Jeg tror Gud ber i sin godhet om forladelse av menneskene for at han er begrenset, men ber oss ha overbärenhet og tålmodighet med dette, for han kan ikke annet, han kan ikke mer en så. Hvert menneske må forsone seg med Guds begrensning, klare å tilgi Gud, selv om det ikke finnes noe å tilgi, for egentlig er Gud uskyldig. Da kommer vi til et spörsmål: er skapelsen av jorden og menneskene og dyrene verdt all den lidelse syndefallet förte med seg? Var det bedre at verden ikke hadde blitt skapt? Dette synes jeg er et vanskelig spörsmål, og i lidelsens hete kanske vi föler at Gud ikke burde ha skapt verden, om han visste hvor mye lidelse et syndefall ville ha fört til. Mens vi når vi har det godt, er inderlig takknemlige til Gud at han skapte verden, at det finnes så mye godt tross alt. Jeg lener mot det senere alternativet nå, jeg har det ganske bra nå. Skjelvingene er ganske svake, og jeg har begynt å medisinere meg selv mot skjelvingene med kokosolje, jeg syntes det hjalp i går. Men jeg forstår så godt de som hadde önsket att Gud aldrig skapte verden og den frie viljen, og anklager Gud for dette. Jeg har lidd så mye at jeg kan forstå en sådan synspunkt. Job angret også at han ble födt, forbannet sin födselsdag, så mye led han. Det er noe av samme fenomen. 
 
Jeg tror jeg har klart å "tilgi Gud", men jeg har vanskelig for å lovprise ham, ett sådant drag av tragikk går det gjennom min sjel. Jeg har brent meg på lidelser noe aldeles forferdelig. Särlig det psykiatrien har värt opphav til. Jeg velger å forsones med det som ikke går å endre på hos Gud, i stedet for å enten lovprise ham, som jeg ikke klarer, eller anklage ham, som jeg heller ikke klarer. Jeg klarer ikke ens å anklage Satan og de onde menneskene for all lidelse de har brakt inn i verden, jeg tror ikke på ondskap, ren ondskap, jeg tror alle alltid gjör det de tror er rett, selv om det egentlig er ondt, at de gjör så godt de kan. Synd er svakhet og ukunskap. Hitler trodde at det var godt det han gjorde, for eksempel. Dette gjör det lettere å tilgi Hitler. Elsk din fiende og tilgi din fiende. För han har omvendt seg og bedt om tilgivelse. Så gjör også Gud med oss. 
 
Jeg tror kanskje, at Gud ikke visste, da han skapte jorden og oss, at det skulle bli så mye lidelser for menneskene og dyrene på jorden, om det kom et syndefall. Så jeg tror Gud i hans godhet ber oss om tilgivelse for at han ikke visste det, selv om han ikke kunne rå for at han ikke visste. Hadde han visst, hadde han kanskje ikke skapt jorden og oss. Han gjorde så godt han kunne. Han ville skape liv, skape glede og lykke. Men hvilken verden det ble. Hvilket helvete det ble. Gud t.o.m. angret at han hadde skapt menneskene på Noas og syndeflodens tid. Derfor ville han utslette alt liv for å starte på nytt, kanskje en ny begynnelse ville gjenopprette menneskeheten. Men nei, det gikk ikke slik. Jorden ble igjen fylt av ondskap. Jeg tror Gud angret på nytt att han hadde skapt menneskene, og la en bedre plan for alle tings gjenopprettelse. Han skulle la ondskapen spille sitt spill ut, slik at jorden ble ubeboelig av klimaforandringer og miljö-ödeleggelse og energimangel, han skulle la ondskapen spille sitt spill ut, for at den aldrig mer skulle kunne reise seg, og så skulle han skape en ny skapelse, som var en gjenopprettet jord, en fornyet jord, som var uten lidelse, som herlighetslegemet i karaktären. Men for at dette skulle bli mulig, måtte menneskeheten gjennom "den store trengsel" både i enkelte fall og i det store. Gjennom flaskehalsen, alltså. Gud har altså kommet i knipe, der han risikerer altfor mye lidelse for menneskeheten for at det hele skal skape lovprisning av seg.  De som har lidd mest har vanskelig for å lovprise ham, de er bare et stort spörsmål, "HVORFOR?", "Hvorfor tillot du allt dette?". Gud kommer til å svare, tilgi meg, men jeg kunne ikke annet. Jeg er begrenset. Men jeg gjorde så godt jeg kunne, og har gjort det hele tiden. Jeg er som englene, som arbeider for det gode dagen lang, og har min lyst til menneskenes glede og lykke. 
 
Jeg kan ikke tenke meg at Gud krever lovprisning av seg, med tanke på den mengde lidelse som visse har måttet utholde. Jeg tror på forsoning, ikke på lovprisning. Å forsone seg med Gud. Med hans begrensning. Alle mine lidelser gjennom tidene har bidratt til denne forståelse. Det ville väre en stolt og egenkjär og fascistisk Gud som krevde lovprisning av seg etter förste og andre verdenskrig. Frikirkenes lovprisning virker også ekkel og sleip i mine örer. Vi er egentlig tapere alle sammen, Gud også, p.g.a. den lidelse som har kommet over verden, p.g.a. syndefallet. Da lovpriser man ikke, da söker man veier til å forsone seg med det uunnværlige. Dette gjör man om man tar lidelsene på alvor. Alt annet er bare virkelighetsflukt. Ingen burde lide. Punkt og slutt. 
 
Min fot har blitt litt bedre, den har värt ganske bra under hele tiden her i Danderyd. Jeg kan gå korte avstander uten krykker. Jeg får hjelp av en sjukgymnast til å trene foten. 
 
Ja, dette var et veldig teologiskt brev. Håper du forstår meg, det ble litt innviklet og uvant for deg. Jeg bryter jo radikalt med hele lidelsesteologien i Smiths Venner. 
 
Jeg önsker deg alt godt. Hils de der hjemme. 
 
Varm hilsen fra Lars
 
 
Översättning till svenska:
 

Kära mor! Jag kan nog inte vara tacksam för mina lidanden, sånt är för mig elitidrott inom andlighet, och det klarar jag bara inte av. För mig är det inte Gud som skapat lidandena, utan Satan och människorna på jorden, mycket genom syndafallet, då förgängligheten kom till världen. Det skapade inte Gud, det skapade Satan. Satan skapade förgängligheten. Gud ville inte ha något sådant. Men Gud är begränsad, han kan inte bara stoppa allt detta på en gång. Men han kommer att göra det en gång, det finns en plan. Jag har svårt att sjunga sången "Jag tackar dig för soliga dagar, för prövningens mörka natt", för jag kan inte tacka Satan och de onda människorna för allt lidande som finns. Jag kan inte ta lidandet som från Gud. Jag tror att Gud arbetar heltid för att återställa och läka, men han hinner inte med alla. Det känns som att han inte hinner med mig, för jag har lidit så mycket i mitt liv, p.g.a. psykiatrin och mina psykoser. Gud måste vara begränsad, för om han är god och kan bota alla och inte gör det, så är han ond. Om han kan stoppa det onda direkt och inte gör det, då är han själv ond. Så jag löser detta genom att släppa tron ​​på Guds allmakt, och istället tro att Gud är begränsad. Men han är bra mäktig ändå. Tänk att han har skapat hela detta universum, och tänk på alla märkliga djur som han har skapat på jorden. Men det idylliska plågas av ett drag av tragik som går genom skapelsen, det faktum att Gud inte kan göra allt gott på en gång. Det är livets tragik. Gud borde ha kunnat stoppa alla självmord, men det faktum att självmord finns i vår värld talar sitt eget språk om livets tragik. Jag tror att Gud ber i sin godhet människorna om förlåtelse för att han är begränsad, men ber oss att ha överseende och tålamod med detta, eftersom han inte kan göra något annat, han kan inte göra mer än så. Varje människa måste försona sig med Guds begränsning, kunna förlåta Gud, även om det inte finns något att förlåta, för egentligen är Gud oskyldig. Då kommer vi till frågan: är skapandet av jorden och människorna och djuren värt allt lidande som syndafallet förde med sig? Var det bättre att världen inte hade skapats? Jag tycker att detta är en svår fråga, och i lidandets hetta kanske vi känner att Gud inte borde ha skapat världen, om han visste hur mycket lidande ett syndafall skulle ha orsakat. Medan vi när vi mår bra är vi djupt tacksamma mot Gud för att han skapade världen, att det trots allt finns så mycket gott. Jag lutar åt det senare alternativet nu, jag är ganska bra nu. Skakningarna är ganska svaga, och jag har börjat medicinera mig mot skakningarna med kokosolja, jag tyckte det hjälpte igår. Men jag förstår så väl de som hade önskat att Gud aldrig skapade världen och den fria viljan, och anklagar Gud för detta. Jag har lidit så mycket att jag kan förstå en sådan syn. Job ångrade också att han föddes, förbannade sin födelsedag, så mycket han led. Det är något av samma fenomen.

Jag tror att jag har lyckats "förlåta Gud", men jag har svårt att lovprisa honom, ett sådant drag av tragik går igenom min själ. Jag har bränt mig på lidanden något helt fruktansvärt. Speciellt på det psykiatrin har varit upphov till. Jag väljer att försonas med det som inte kan förändras hos Gud, istället för att antingen lovprisa honom, vilket jag inte kan, eller anklaga honom, vilket jag inte heller kan. Jag kan inte ens anklaga Satan och de onda människorna för allt lidande de har fört in i världen, jag tror inte på ondska, ren ondska, jag tror att alla alltid gör vad de tror är rätt, även om det verkligen är ont, att de gör så gott de kan. Synd är svaghet och okunnighet. Hitler tyckte att det var bra det han gjorde till exempel. Detta gör det lättare att förlåta Hitler. Älska din fiende och förlåt din fiende. Innan han har ångrat sig och bett om förlåtelse. Så gör Gud med oss.

Jag tror kanske att Gud inte visste, när han skapade jorden och oss, att det skulle bli så mycket lidande för människorna och djuren på jorden, om det blev ett syndafall. Så jag tror att Gud i sin godhet ber oss om förlåtelse för att han inte visste, även om han inte kunde rå för att han inte visste. Hade han vetat det hade han kanske inte skapat jorden och oss. Han gjorde så gott han kunde. Han ville skapa liv, skapa glädje och lycka. Men vilken värld det blev. Vilket helvete det blev. Gud t.o.m. ångrade att han hade skapat mänskligheten på Noas och syndaflodens tid. Därför skulle han förinta allt liv för att börja om, kanske en ny början skulle återställa mänskligheten. Men nej, så blev det inte. Jorden var återigen snart fylld av ondska. Jag tror att Gud ångrade sig igen att han hade skapat mänskligheten och lade en bättre plan för att återställa allt. Han skulle låta ondskan spela ut sitt spel, så att jorden blev obeboelig av klimatförändringar och miljöförstöring och energibrist, han skulle låta ondskan spela ut sitt spel, så att den aldrig kunde resa sig igen, och sedan skulle han skapa en ny skapelse, som var en återställd jord, en förnyad jord, som var utan lidande, som härlighetskroppen i karaktären. Men för att detta skulle vara möjligt var mänskligheten tvungen att gå igenom "den stora vedermödan" både i enskilda fall och i det stora hela. Genom flaskhalsen, alltså. Gud har alltså hamnat i knipa, där han riskerar för mycket lidande för mänskligheten för att det hela ska skapa lovprisning av sig. De som har lidit mest har svårt att lovprisa honom, de är bara en stor fråga, "VARFÖR?", "Varför tillät du allt detta?". Gud kommer att svara, förlåt mig, men jag kunde inte göra något annat. Jag är begränsad. Men jag gjorde så gott jag kunde och har gjort det hela tiden. Jag är som änglarna, som arbetar för det goda dagen lång och har min lust i människors glädje och lycka.


Jag kan inte föreställa mig att Gud kräver lovprisning av honom, med tanke på hur mycket lidande som vissa har fått utstå. Jag tror på försoning, inte på lovprisning. Att försona sig med Gud. Med hans begränsning. Alla mina lidanden genom tiderna har bidragit till denna förståelse. Det skulle vara en stolt och självgod och fascistisk Gud som krävde lovprisning av sig efter första och andra världskriget. Frikyrkornas lovprisning förefaller också vidrig och sliskig i mina öron. Vi är verkligen förlorare allihopa, Gud också, p.g.a. det lidande som har kommit över världen, p.g.a. syndafallet. Då lovprisar man inte, då letar man efter sätt att försona sig med det oundvikliga. Detta gör man om man tar lidandet på allvar. Allt annat är bara en flykt från verkligheten. Ingen ska behöva lida. Punkt och slut.

Foten har blivit lite bättre, den har varit ganska bra hela tiden här i Danderyd. Jag kan gå korta sträckor utan kryckor. Jag får hjälp av en sjukgymnast att träna min fot.

Ja, det här var ett väldigt teologiskt brev. Hoppas du förstår mig, det blev lite komplicerat och obekant för dig. Jag bryter radikalt med hela lidandets teologi i Smiths Vänner.

Jag önskar dig allt gott. Hälsa dem där hemma.

Varma hälsningar från Lars

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela