Forest Man

Lars Larsen's blog

Fem stadier på livets väg

Publicerad 2019-07-25 16:27:00 i Salvation,

Jag fantiserade mycket under min senaste psykos i vintras, och mycket i de fantasierna har jag varit tvungen att kasta på sophögen, men en teori gillar jag fortfarande. Och det är min teori om de fyra stadierna på livets väg. Här kommer de (de högre stadierna har flera stadier inom sig själva, som "lagiskhetsfasen", "andedopsfasen" och "mogenhetsfasen"):
 
1) Den nytestamentliga frälsningen
 
   De som får del i denna frälsning, är "brudesjälar", och det är väldigt sällsynt
   i vår tid. De har övervunnit lagiskheten, och har stor likhet med Jesus. 
 
2) Den gammaltestamentliga frälsningen
 
   De som får del i denna frälsning, är sådana som börjar älska Guds lag
   över allt annat, och de är ofta lagiska i denna kärlek. De är ofta som de
   gammaltestamentliga profeterna. 
 
3) Pinehasfrälsningen
 
   De som får del i denna frälsning, är trälar under Guds lag, som har en
   sådan nitälskan för lagen att de uppför sig som Pinehas i Gamla Testamentet.
   Läs om honom här
 
4) Otrons stadie
 
    Här är alla normala ofrälsta människor, som inte bryr sig om Gud och
    andlighet. 
 
5) Andehädelsens stadie
 
    Här börjar man vara grovt kriminell, man hädar Guds Ande. De som har
    hädat Anden, är så förhärdade i synden, att de inte förmår omvända sig till
    Gud under sitt jordeliv, utan döden är det enda som kan frälsa dem, och döden
    kommer också att frälsa dem. 
 
 
Mänskligheten har också gått igenom fem förfallsstadier. Jag har skrivit en notis om det, på psyket i Norge, här (jag har elaborerat det lite i efterhand): 
 
"Med uppkomsten av det hellenistiska och romerska imperiet (323 f.Kr/146 f.Kr.) mister mänskligheten sin nytestamentliga frälsning, med den katolska kyrkans uppkomst (313 e.Kr.) (inkvisitionen främst) mister mänskligheten sin gammaltestamentliga frälsning, med renässanshumanismen (1300 e.Kr.) mister mänskligheten sin Pinehas-frälsning, med ateismen, rationalismen, upplysningstidens sekularism och industrialism (1700-talet), lämnar mänskligheten otrons stadie och hädar Anden, och går miste om chansen för mänsklighetens överlevnad på jorden i framtiden, ty mänskligheten blir förhärdad, och kommer inte att vilja omvända sig. Den gigantiska jordbävningen som förstörde Lissabon 1755 (se här en artikel om den), en av historiens värsta och mest förödande jordbävningar, var naturens reaktion på andehädelsen. Man brukar räkna med att industrialismen började runt 1750, så t.ex. Encyclopedia Britannica, här. "
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela