Forest Man

Lars Larsen's blog

Förord till Carl Uhnboms planerade diktsamling

Publicerad 2020-09-07 20:49:00 i Carl Uhnbom, History, History of Literature, History of philosophy, Philosophy, Poems, songs and music, Vilhelm Ekelund,

Har ni tänkt nån gång tanken på hur många oupptäckta genier det finns ibland oss, och inte minst hur många sådana poeter det finns, som aldrig såg dagens ljus? De är många, och de finns genom hela historien. Det finns t.ex. sjuåringar som skriver dikter som är bättre än något av det Hjalmar Gullberg (1898-1961) har skrivit. 
 
Det finns en svensk poet idag mitt ibland oss som skriver bättre än Hjalmar Gullberg, och han är inte upptäckt av etablissemanget. Hans namn är Carl Uhnbom (en artikel om honom av mig finns här), och han har hunnit bli gammal. Han har, likt många av sina likar, inte gjort mycket väsen av sig, knappt höjt sin röst, skickar aldrig in några diktsamlingar till förlag, måste lockas av vänner att ge ut sina dikter, och han är ett s.k. "psykfall" och en helig dåre. Förstås. Dekadent i vissas ögon, helgon i andras. Han är en lärdomsgigant med universitetsbakgrund, och att prata med honom kräver oerhörd koncentration, det är som att sitta vid en stor filosofs fötter. Man måste vara allmänbildad för att hänga med. 
 
Låt mig få fälla några tårar här på pappret över alla sådana som aldrig får ut sina dikter. De är många. Men låt mig också få göra mitt för att en av dessa många ska upptäckas. Jag vill att Carl Uhnbom upptäcks, och det är därför jag skriver detta förord. Han är enligt min åsikt Sveriges bästa nulevande poet.  Jag är bildad i samtidspoesin och har verkat som litteraturkritiker, litteraturhistoriker och drivare av poesiscener. Jag vet vad jag pratar om när jag säger så. Jag har så att säga jämförelsematerial så det räcker. 
 
Carl lyckas i alla sina dikter lättvint med det som andra försöker knåpa sig till genom att lura orden och språket (utan att vilja leva det liv som allena ger stor poesi); ingjuta romantiskt liv i sina dikter, levande LIV som strömmar från historiens skönhet av antik romantik och mera. Det är inga sentimentala dikter han skriver, utan dikter med tyngden av ett levt liv i helighet och lidande för sanningens skull. Han har värmen av en Olle Adolphson, vänheten hos en Vilhelm Ekelund, sötman hos en Stagnelius, den friska blomsterdoften hos en Edith Södergran. Han är en romantikens son, och är en diktarfilosof och aforistiker i Vilhelm Ekelunds och Gunnar Björlings klass.  
 
När vi nu skickar dessa dikter ut i världen, är det med en förhoppning om att det ska bidra till att tysta ner medelmåttornas poesirike i tonerna av dem som räknas där uppe som stora. Där uppe i himlarnas rike, det rike jag och Carl satsar på. 
 
Lars Larsen, Stockholm 7.9.2020

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2020-09-08 16:44:20

Hej Lars !Tack både för artikeln och förordet du skrev om Kalle . Du verkar ha fångat hans essens som person och diktare. Vi får hoppas att han bli upptäckt så att han kan inspirera alla dagens poeter att återgå till poesins väsen där romantik mystik blandas och skapar ord magi.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela