Forest Man

Lars Larsen's blog

1. Johannes brev, kap. 5, del 1

Publicerad 2021-01-13 07:56:00 i Amorism, Commentaries to New Testament books, Faith and trust, The Bible, The Old Testament and the Jews,

(fortsättning följer, om Gud vill och jag orkar och lever)
 
(jag har valt att använda mig av den bästa svenska bibelöversättningen, den från 1917)
 
 
Kapitel 5, v. 1-3:
 
 1.  Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud;
      och var och en som älskar honom som födde, han älskar ock den
      som är född av honom.
2. Därför, när vi älska Gud och hålla hans bud, då veta vi att vi älska Guds barn.
3. Ty däri består kärleken till Gud, att vi hålla hans bud; och hans bud äro icke tunga.


Min kommentar: V.1: Här återigen: när Johannes talar om tro, använder han ordet "pistis", som
också kan betyda trohet, så han menar aldrig bara ett simpelt försanthållande (tänk på Jakobs ord
att "Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva.", Jak. 2:19),
utan menar en holistisk tro, som också innefattar gärning. Sann tro kan aldrig vara utan gärning,
säger Jakob. I och för sig är tron den största och viktigaste gärningen, så även om du verkligen tror
Gud utan någon mer gärning, är det en gärning i sig. Det krävs mycket för att tro. Det är ingen
billig
sak, som det kan låta. Vem tror på allvar att Gud kan göra mirakel, att han kan höra bön?
Det ses
i vår livsstil, om vi räknar med Gud.


V.2: Om vi tvivlar på vår kärlek till våra medmänniskor, kan vi få Andens vittnesbörd med vår ande
att vi älskar, om vi vet med oss själva att vi älskar Gud. Den som tror, han älskar. Tror du på Gud,
älskar du Gud, Då har du med din vilja omfattat Gud. Tron födes ur viljan, tron börjar med att vilja
tro, och viljan är också kärlekens centrum, varifrån kärleken utgår. Man vill tro, eftersom man
älskar
den som man ska tro på. Och när man älskar och tror, då håller man dens bud som man tror
på och
älskar, enligt Johannes. Något annat är inte möjligt. Så också av det kan vi kolla om vi älskar
våra
medmänniskor, om vi hålla Guds bud. Johannes menar med Guds bud inte den mosaiska lagen,
utan den levande Gudens bud, direkt till oss, delvis förmedlade i Bibeln. Känner du Guds bud i ditt
hjärta? Känner du befallningar från Herren Gud om vad du ska göra? Om du älskar dem, då vet du
att du älskar din medmänniska.

V.3: Om Guds bud är tunga, då kanske vi har fel Gud. Den levande Gudens bud är inte tunga, säger
Johannes. Därför går de att älska. Varför är de inte tunga? Därför att Gud, den sanne Guden, vill
vårt bästa, vill vårt väl, och hans bud utgår från vad han vill med oss. Och han har också ordnat det
så vist att allt samverkar till vårt bästa, och detta utgår också från hans bud. Hans bud utgår till hela
universum, varje mikrob hör hans bud, och allt är samstämt så att det skall verka till ditt bästa. Den
dag du förstår det, den dagen förälskar du dig i Guds bud, både de levande och aktuella buden i
Bibeln och de du känner i ditt hjärta. Lyssna in Guds bud till dig, och du lär dig älska dem. I Gamla
Testamentet är Guds bud i en bräcklig form, en skugga av Guds bud i Nya Testamentet, som är de
fullkomliga buden. Gå därför primärt till buden i Nya Testamentet, och lär dig läsa Gamla Testamen-
tet utifrån det nya, inte tvärtom. Då lär du dig älska Guds bud. Gamla Testamentets bud är svåra
att älska. Vi kan älska dem indirekt, som förebud om Nya Testamentets bud.

Kommentarer

Postat av: Fredrik Vesterberg

Publicerad 2022-05-16 09:51:07

Tack för din artikel om amorism! Bra att du informerar om att det främsta budet är lätt. Enligt Jesus Kristus och amorism är det främsta att älska. Amorism förklarar även att kärlek börjar med välvilja. Ingen handling krävs. Amorism menar även att man kan förverkliga denna välvilja när man själv orkar och anser det vara lämpligt. Detta står även i amoristiska trosbekännelsen. Ju mera man förverkligar denna välvilja desto mera rättfärdig är man. Vi ber att flera människor blir rättfärdiga på detta sätt. Andra religioner och andra kyrkor kan ha andra idéer om kärlek och rättfärdighet. Jag avser att snart publicera en förtydligad amoristisk trosbekännelse som förklarar flera begrepp ännu tydligare. Vänliga hälsningar från Fredrik biskop i Amoristerna, kyrkan för amorism®.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela