Forest Man

Lars Larsen's blog

En fantasi om mitt inträde i himlen. Följetongsroman av Lars Larsen. Kap. 7: Johannelunds teologiska högskola. Del 1

Publicerad 2022-12-21 17:42:00 i Church History, Eden, Education, Heaven, My books, My novel "En fantasi om mitt inträde i himlen", Paradise and Paradisism, Runa (Elisabeth Beskow), The Bible, The Holiness Movement, Waldemar Rudin,

(Kap 6 del 4 i serien finns här)
 
Gudstjänsten i Gamla Stans Eden började lida mot sitt slut. Henrik Schager bad om att få läsa ett utdrag för oss ur en predikosamling av Natanael Beskow från 1906, "För det dagliga lifvet", en gammal, skinninbunden bok han hade med sig (så gjorde de ofta i Flodbergskretsen). Han läste följande från sidan 4:
 
"Kan man tänka på Gud "både dag och natt"? De riktigt noggranna lagdyrkarne bland judarna gjorde det. De gjorde det på så sätt, att de hade bestämda bönetimmar både dag och natt, då de bådo till Gud och tänkte på något lagens ord. Men det finns ett bättre sätt att tänka på Gud både dag och natt. Har du inte märkt, att om det är en människa som du riktigt starkt älskar, så kan du inte låta bli att tänka på henne? Oupphörligt vänder din tanke tillbaka till henne, ibland mitt under arbetet eller midt under samtal med någon annan. Och du blir glad vid tanken på henne; du känner, att det går lättare att arbeta och att det går lättare att vara vänlig mot mänskorna. Så är det att tänka på Gud både dag och natt - när man älskar Gud och längtar efter Gud. Tanken på honom ligger som en hemlig skatt i hjärtat och lyser upp lifvet. Men då begagnar man sig också gärna af tillfällena att smyga sig undan till ensamheten med honom. Då söker man också gärna upp Jesus i evangelierna och säger till honom: "tala nu till mig om Gud, såsom du ensam kan det!" "
 
Citat slut. När Schager var färdig, sjöng vi sången "Det finns en källa, fylld med blod" från 1771 av William Cowper, och just medan vi höll på att sjunga den, och gladdes åt blommornas ljuva stämmor, kom författarinnan Runa (Elisabeth Beskow) och satte sig med oss i ringen, och stämde i med en fantastisk röst:

Det finns en källa, fylld med blod
ifrån Immanuels sår,
och badar du i denna flod,
han fri från synd dig tvår.

Kör:
O härliga källa,
öppen för mig.
O härliga källa,
öppen just för mig.

Se, rövaren den källan fann
och glad och salig var,
där även jag, fast ond som han,
från synd mig tvagit har.

Kör: O härliga...

Den lame där sin hälsa fann,
och spetälsk man blev ren,
den blinde synen återvann;
här botas var och en.

Kör: O härliga...

Alltsen jag såg den källan god,
de helga, dyra sår,
jag sjunga vill om Jesu blod,
tills salig hem jag går.

Kör: O härliga...

Och snart med ängla skaran all
hans kärlek prisar jag
med sång, som många vattenfall,
på salighetens dag.

Kör:
O härliga källa,
öppen för mig.
O härliga källa,
öppen just för mig.

(översatt av Fredrik Engelke, hör här en modern engelsk version av sången)

När vi var färdiga, bad Ekström en kort och kraftig bön, och så hälsade vi på Runa, och fick veta att hon hade fått befallning från Herren, oss ovetande, att eskortera mig till arbetsintervju med Waldemar Rudin i Johannelunds teologiska högskola i Stockholm. Hon hade alltså ordnat med Rudin att jag skulle få gå på en sådan intervju. Jag häpnade över hur snabbt informationen om allting spred sig i himlen. 

Jag tackade för mig, det hade varit ett härligt möte, med väckelsens levande ande över sig, det var något av helgelserörelsen över det hela, helgelserörelsens husmöten i början av denna väckelse, eller som att vara på Watchman Nees underjordiska husmöten i Kina. Sedan följde jag med Runa, och vi sänkte båda våra vibrationer en hel del, tills vi var i 1500-talets Stockholm, och stod vid Hazeliushuset på Skansen. Där stod Waldemar Rudin redo att leda oss in i det vackra gamla huset. Runa lämnade mig i Rudins händer, och gick vidare. Hon var så vacker, Runa. Jag hade för mig att hon var mycket involverad i Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, som drev Johannelunds Teologiska Högskola, hennes far var ju en av nyevangelismens pionjärer, Gustaf Emanuel Beskow.  

Waldemar Rudin.jpg

               Waldemar Rudin
-------------------------------------------------------

Jag hälsade på Rudin, som tog emot mig med stor entusiasm. Milou var med mig, och slickade Rudins händer. Rudins yttre var majestätiskt och ståtligt, han var en mycket vacker man. Han kunde påminna lite om Peter Halldorf i utstrålningen och manéren. Rudin var som en modern kyrkofader. Han ledde mig in i huset, till sitt kontor, som var som ett litet bibliotek. Ingen teknologi syntes till, bara stearinljus upplyste rummet. Böckerna i biblioteket var mest gamla, mest skinnband. Jag lade märke till böcker av Origenes, Kierkegaard och Johann Tobias Beck. Oj vad det skulle vara intressant att gå igenom hans böcker. 

"Slå dig ner!", sa Rudin, och jag satte mig i en bekväm fåtölj, medan han satt på sin skrivbordsstol. "Säg mig", fortsatte han, "vilken nivå av himlen tillhör du?"

"Ja, hm, jag vet inte riktigt, men jag känner mig mest hemma i Eden."

"Vilken nivå av Eden? För oss är detta också Eden."

"Ja, himlen före Adams fall. För 6000 år sedan, då man går naken i skogen."

"Ahaa. Du tillhör dom. Ja, det kunde man nog tro, då du är barfota. Ja, det är en värld bortom min fattningsförmåga. Jag har fått göra korta besök där, men ljuset och Anden var för stark, jag var rädd att bli galen, eller bli villolärare. Så jag återvände snabbt. Jag känner mig mest hemma här, på Luthers tid."

"Jag är redan galen, jag har schizofrenistämpeln, så jag har inte samma rädsla. Och jag är redan villolärare, så jag är inte rädd för att bli det heller."

"Säg vari din villolära består."

"Ja, jag begränsar mig inte till Bibeln, utan lär mig av allt som kommer i min väg. Även av andra religioner och sånt som kristna fundamentalister är rädda för, som spiritismen. Världen är så mycket större än Bibeln. Så jag får många tankar som inte står i Bibeln."

"Jag förstår. Jag har samma problem, men i ringare grad än dig. Men säg det inte till någon, då kanske jag får sparken härifrån. Jag är ju rektor på skolan här."

"Varför följer du inte sanningen vart den än leder, fast den skulle leda bort från vissa bibliska läror?"

"Jag har gift mig med Bibeln, hela min vänkrets är involverad i troheten till den. Om jag skulle vandra för mycket ut i andra ting, skulle jag förlora mitt andliga hem, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, där jag trivs bäst. Och jag är rädd att bli offer för demoner då."

"Demoner är rädda för sanningen. Följ sanningen, och du kommer att nå det högsta Eden till slut, mycket snabbare än annars."

"Jo, jag vet, men jag är förälskad i Runa, och jag är rädd att förlora kontakten med henne om jag beger mig till högre plan. Jag vill vara i hennes närhet. Hon är nämligen elev också här, inte bara på Stockholms högskola. Jag vet om att ni träffades där."

"Låt Kristus vara ditt allt, och låt inget annat komma emellan."

"Ja, du har rätt, men allt har sin tid. Jag vill göra mina framsteg tillsammans med Runa, lika snabbt som hon, så att vi kan följas åt på vår vandring till högsta himlen."

"Har du friat till Runa?"

"Nej, inte än. Det är komplicerat. Hon har många friare."

(fortsättning följer)

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela