Forest Man

Lars Larsen's blog

Då vetenskapen tog sig an det övernaturliga. Den store kemisten William Crookes' undersökningar av det paranormala. Del 14

Publicerad 2023-02-02 19:40:00 i Angels and spirits, Florence Cook, Healing and other miracles, Paranormal phenomena, Spiritual materialism, Spiritualism, The Spirit World, William Crookes,

(del 13 av serien är här)
 
Utdrag från H. Björkes bok "Spiritismen och de nyaste psykiska fenomenen" 1922, början av boken. Följande är början av kapitlet "Sir William Crookes och "anden" Katie King".
 
The Spiritualist för den 18 april 1879 innehåller en berättelse av en mr Blackburn om en intressant seans med Florence Cook. Mr Blackburn var en förmögen godsägare, som var varmt intresserad av spiritism och som åt miss Cook anslagit en ansenlig summa som brudgåva med förbehåll att hon vid sina seanser endast skulle taga emot av honom rekommenderade gäster. Han skriver i den nämnda artikeln:
 
Min sista materialisationsseans ägde rum den 31 mars hos herr Fletcher, Bloomsbury Square N:o 4 i närvaro av sex vittnen, som undertecknat sina namn. Pressen eller varje annan tvivlare stå de personligen till tjänst. Jag föranstaltade seansen i ett hus, varest en dylik sammankomst aldrig förut blivit hållen, och varken herr eller fru Fletcher visste på förhand, att vi skulle komma. Vi funno tillfälligtvis flera gäster närvarande, vilka gärna voro beredda att improvisera en seans. Ett kabinett inrättades medelst förhängen i ett hörn av rummet. Vi skruvade något ned gasen, men dock ej mer än att vi tydligt kunde känna igen varandra. Därpå satte vi en stol i kabinettet, fröken Cook tog av sjal och hatt och satte sig i sin tätt åtsittande svarta sidenklänning på stolen. Vi placerade oss i en halvkrets framför förhänget. Efter ungefär tre minuter trädde Lillie (1), anden, i vit dräkt ut ur förhänget, synlig för oss alla. Jag sade: "Så hastigt du kom". Varpå hon svarade: "Ja, jag har redan väntat en stund. Det är en prövningsseans, som blir kort." Jag svarade: "Det är bra. Kom nu till mig!" Hon kom och fattade mina händer med orden: "Vilket bevis skall jag lämna?" Ansiktet var ingen mask. Dragen voro rörliga som hos en levande. Jag sade: "Jag skulle önska, att du tillät fru Fletcher gå in i kabinettet, under det att jag håller dig kvar här, för att bevisa, att mediet är kvar på sin plats." - "Hon kan gå." - Genast följde fru Fletcher rådet och sade: "Jag håller här mediet i hand och känner hennes huvud." Därpå kom fru Fletcher tillbaka och Lillie frågade mig: "Ni höll ju samtidigt mina händer. Är Ni nöjd nu?" - "Helt och hållet, men tillåt dock, att fru Fletcher nu tar min plats och jag går in i kabinettet." - "Var så god", blev svaret, och jag såg fru Fletcher hålla Lillies händer och tala till henne, under det att jag sträckte in min arm genom förhänget och kände mediets huvud. Därpå gick jag in i kabinettet, kände på mediets huvud och skuldror och såg samtidigt fru Fletcher och Lillie tala med varandra. Men i samma ögonblick blev min hand häftigt stött tillbaka från mediet med orden: "Rör mig icke!" - Jag vände tillbaka till min plats, varpå Lillie sade: "Nu måste jag gå. Jag hoppas Ni är tillfredsställd?" - varpå jag svarade: "Ja, det var en verklig materialisation!" - Så småningom skruvade vi upp gaslågan, och vi undersökte alla kabinettet, men funno varken Lillie eller något vitt tyg, utan blott mediet, försänkt i letargi och vid uppvaknandet uttryckande den önskan, att vi haft en lycklig seans. 
 
Vittnenas underskrift: 
 
Generalmajor Maclean, 14 St. James Sq., London.
General Ridlout, New York, U.S.A.
Överste Morton, Boston, U.S.A.
Mr och mrs Fletcher, 4 Bloomsbury Place, London. 
 
 
(1) Lillie var - jämte Katie King - en "ande", som materialiserades under Florence Cooks seanser. 
 
Slut på utdraget.
 
Min kommentar: Som förklaring till denna berättelse, duger inte hypotesen att Florence Cook och anden skulle vara samma person, ej heller "medhjälpare-hypotesen", att det a) skulle ha funnits en lönndörr, eller att b) en medhjälpare smugglats in genom huvuddörren till rummet. Angående a), lägg märke till följande mening i texten: "Jag föranstaltade seansen i ett hus, varest en dylik sammankomst aldrig förut blivit hållen, och varken herr eller fru Fletcher visste på förhand, att vi skulle komma." Angående b), lägg märke till följande mening i texten: "Efter ungefär tre minuter trädde "Lillie (1), anden, i vit dräkt ut ur förhänget, synlig för oss alla."  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela