Forest Man

Lars Larsen's blog

Mer om fallna änglar och fallna gudar. Gamla Testamentets gud som en fallen lokalgud.

Publicerad 2023-02-06 15:12:00 i Angels and spirits, Atheism and materialism, Autobiographical notes, Evilness, God, History of religion, Islam, Satan, the demiurg and demons, The Bible, The Old Testament and the Jews,

Nästan alla organiserade religioner har kommit till av fallna mäktiga änglars, fallna gudars verksamhet. Hinduismens gudar och Gamla Testamentets gud är exempel på sådana. Därför skall man vara försiktig med organiserad religion. 
 
Jag har haft en ateistisk period i mitt liv som varade i fyra år (2014-2018), som mycket berodde på att jag inte kunde tro på Gamla Testamentets gudsbild, på tesen att GT-guden var den universelle guden.  
 
Ateistprofeter som Richard Dawkins och Christopher Hitchens har gjort mig uppmärksam på drag i den gammaltestamentliga gudsbilden som klart tyder på att GT-guden inte var den universelle guden, utan en lokalgud, en stamgud, en mäktig ängel ("Herrens ängel"), och en fallen sådan. 
 
GT-guden har mycket mänskliga drag. Är ond och god om vartannat, precis som vi människor. Fallna gudar är inte alltid demoner, de kan ofta likna världsliga härskare, kungar och presidenter, och vara lika fallna och onda som dem. Jag tror inte att GT-guden var ond som Satan, utan kanske bara fallen som Finlands president. Det finns för mycket gott i Gamla Testamentet för att jag ska kunna tro att GT-guden är som Satan, är en satan. Tänk på vad GT-guden sa till Jesaja, och tänk på hur profetisk GT-guden var i hur han förebådade Kristus i GT, längtade efter Messias' uppenbarelse. 
 
Ett sådant tankespår nyanserar religionshistorien och striden mellan det onda och det goda mycket. Allt är inte så svartvitt. Det finns t.ex. fallna gudar och fallna änglar som är mycket goda. Precis som det finns mycket goda människor, helgon, fast alla människor utom Jesus är fallna varelser. 
 
Jag tror också den ängel Gabriel som uppenbarade sig för Muhammed var en fallen ängel. Det är mycket samma anda som den som råder i GT. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela