Forest Man

Lars Larsen's blog

Något om farorna och fördelarna med spiritismen

Publicerad 2023-02-03 13:51:00 i Angels and spirits, Faith and trust, History of religion, Jesus, New Age, Paranormal phenomena, Poems, songs and music, Satan, the demiurg and demons, Spiritual materialism, Spiritualism,

Spiritismen är en rätt farlig religion (jag delar en del av den kristna fundamentalismens kritik av den), ty man lägger sig lätt under låga andars auktoritet och ord, bara p.g.a. att de är andar från andevärlden, man låter sig m.a.o. imponeras av vem som helst, bara de är andar (som om man är allvetande bara för att man är en ande från andevärlden!), men om man tar det rätt, och använder spiritismen så som den bör användas, dvs. så gott som endast för att få en orubblig och vetenskapligt grundad tro på en högre värld, en tro vars grundfasthet kan vara omistligt värdefull, mer än all världens guld och glans, särskilt i sjukdom och nöd, då kan spiritismens vetenskapliga (kallas parapsykologi) belägg för existensen av en högre värld vara ens sista krycka och livlina, och kan bli det avgörande incitamentet för att man inte tar sitt liv, ty man blir då mer öppen för ett gudomligt ingripande, för bönesvar från himlen.
 
Spiritismen, eller därtill hörande fenomen, vetenskapligt undersökta, var inte så viktigt för oss före Upplysningens tidevarv på 1700-talet, före den tid då vi började kräva vetenskapliga belägg för allt vi trodde på, innan Upplysningen levde alla liksom helt i religionen, en högre värld var en självklarhet, vi behövde ingen rörelse som bevisade den, men i vår tid, med vårt materialistiska och vetenskapliga sentiment, är spiritismen en sannskyldig gudagåva, rätt förstådd, som, även om den skulle gå djävulens ärenden ibland, och bana väg för allsköns flum och vidskepelse, kan utgöra en livlina för oss, såsom Gud kan använda djävulen för sina syften. Om man sätter mycket stort värde på tron på en högre värld, kan spiritismen t.o.m. bli det bästa vetenskapen någonsin presterat under hela sin historia, och något av det bästa som hänt mänskligheten under de senaste 150 åren.
 
Varför?
 
Jo, eftersom den bekräftelse tron får via spiritismen, inte bara bekräftar en sak, dvs. tron på en högre värld, utan den blir samtidigt en bekräftelse för hela tron, för tron på Bibeln och dess trovärdighet, för tron på mirakler överlag, och, bäst av allt, tron på Jesus, hans försoning och uppståndelse, särskilt hans uppståndelse och dess historiska trovärdighet. Så, istället för att spiritismen ska driva oss ut i New Age och flummighet, kan den spela en nyckelroll i vår tro på klassisk kristendom. Jag tror det var därför Gud tillät spiritismen och dess mirakler, oavsett vad djävulen hade för avsikter med den. 
 
Min vän. Om det finns en högre värld: Det förändrar allt. Bara denna enkla sanning, att det finns en högre värld, är något av det ljuvligaste som finns. Den känns så självklar. Men dess faktum är skillnaden mellan en tragisk existens och en hoppfull och positiv sådan. Man skulle nästan våga säga: "Om en högre värld icke fanns, då vore tillvaron ond. Om en högre värld finns, då är tillvaron god, då kan vi lita på verkligheten, den yttersta verkligheten." 
 
Därför kanske det är så att få saker i ditt liv är så viktigt som att ärligt utvärdera de bevis för en högre värld som spiritismen och den spiritistiska vetenskapen (parapsykologin) erbjuder. Så att din tro grundas, blir orubblig, att du inte tror bara för att du lärt dig av dina föräldrar eller av kyrkan att du skall tro, utan att det blir något grundat, din personliga egendom, att din tro blir personlig, vunnen genom kamp och livserfarenhet och personliga studier på din fritid. Spiritismen kan vara helt avgörande på detta område. Men vi kan luras att ignorera spiritismen p.g.a. att vi tror så starkt på att vi tror, så att vi menar att vi inte behöver någon hjälp från vetenskapen att tro. Men sjukdom och nöd brukar avslöja för oss hur djupt vår tro går.  
 
Tyvärr har den kristna fundamentalismens demonisering av spiritismen orsakat att troende kristna inte vågar undersöka den och dess bevis för det övernaturliga närmare, utan de avfärdar allt som demoniskt, drar allt över samma kam, som om alla de andar som uppenbarar sig vore demoner (detta bara inte går an, säger jag efter allt jag läst av spiritism och parapsykologi, och det är mycket). Detta är religionens motsvarighet till politikens rasism, denna gång mot religiösa rörelser, det är fördomar och diskriminering, och är väldigt beklagligt, och kan kosta dig ditt bästa och kanske starkaste tillfälle att göra din tro på Jesus och himlen stark som en klippa. Men om du har ett gott sinnelag, en icke-dömande attityd till världen, ett öppet sinne, låter du inte detta gudagivna tillfälle gå dig förbi. Och genom att grunda en del av din tro i spiritismens bevis, kan du komma att sjunga följande sång med desto större glädje, trosvisshet och hopp: 
 
"Saliga visshet, Jesus är min..."
 
(Hör på sången på youtube här, texten är här)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela