Forest Man

Lars Larsen's blog

En fantasi om mitt inträde i himlen. Följetongsroman av Lars Larsen. Kap. 11: Helgelsekonferensen. Del 2

Publicerad 2023-01-23 12:25:00 i Antichrist, Arctic ice melting, Autobiographical notes, Babylon's fall, Climate Change, Collapse of civilization, Comfort, Critique of civilization, Eden, Emanuel Swedenborg, Evan Roberts, Heaven, Hell, Jesus, My family, My novel "En fantasi om mitt inträde i himlen", Paradise and Paradisism, Peak Oil and energy questions, Poems, songs and music, Revivals, Smith's Friends, The Great Apostasy, The Great Reset, The Great Tribulation, The Holiness Movement, The Holy Spirit, Universalism, the doctrine about the final salvation of all,

(kap. 10, del 1 är här)
 
Efter att Evan Roberts hade sagt sitt, kom min morfar Björn Bekkevold fram till mig och kramade mig. Jag hade så ljuvliga, sagolika minnen av honom från min barndom. Han var i trettioårsåldern, frisk och levande som en fisk (han var förlamad under sista delen av sitt jordeliv). Han log pillemariskt, och sade:
 
"Jaha, så detta är vår författare?"
 
"Författare?", frågade jag. 
 
"Ja, är du inte en författare?"
 
"Jag känner mig inte som en författare."
 
"Hur kommer det sig? Du har ju publicerat över nittio böcker?"
 
"Åh, men det är bara egenutgivna e-böcker på nätet och några få böcker på små, små obetydliga förlag. Sånt räknas inte. Det ger inte status. Det är det som gör att jag inte känner mig som författare."
 
"Oavsett hur bra du skriver?"
 
"Ja, oavsett hur bra jag skriver."
 
Björn skakade på huvudet. "Vad underliga dom är i "helvetet". Att allt ska handla om ära, heder, berömmelse, status."
 
"Ja, när man tänker efter. Vad fyndigt att kalla den jordiska civilisationen för "helvetet". För det är just vad det är."
 
"Men skrev inte du på heltid på jorden?"
 
"Jo, men ändå kände jag mig inte som författare, det kändes inte som mitt yrke, därför att jag inte fick pengar för mitt skrivande. Varken pengar eller feedback och status. Du vet ju hur få det är som kommenterar mina blogginlägg och böcker".
 
Björn skakade på huvudet. "Det där är som en helt främmande värld för oss. Kall och grym, metallisk. Här är det kärleken som gäller, inte statusen. För oss är du författare, och en vacker dag skall det nog sjunka in i dina känslor, så att du känner dig som en sån."
 
"Jag känner mig helt "underground", sa jag, "som en hemlös, en lasaron, en "outcast", en outsider, som ett djur i skogen nästan. Och jag trivs i den känslan. Det är ödmjukhetens hemvist. Därifrån växer mitt författarskap, ty i detta finns inga prestationskrav, ingen stress, inget press, utan jag får växa vilt, som en planta i skogen som ingen civiliserad bryr sig om, men som inte söker dessas uppmärksamhet. Hundarnas kärlek och skogens kärlek är det viktigaste. Du vet att jag förälskad i hundar och skog, inte i människor."
 
"Intressant. Det skall jag tänka mera på. Du har gjort dig ditt hem på Herrens altaren (Psaltaren 84:3)."
 
"Jo."
 
"Kom, du får sova i vårt tält."
 
Jag gick med morfar till hans och hans fru Anna Bekkevolds stora tält, och där trängdes vi alla tre att sova om natten. Det gick bra, jag sov en vederkvickande sömn, och vaknade i gryningen av att en tupp som någon hade haft med sig, gol. Det kändes så naturligt och hemvant. Vi hade ju haft hönor och tuppar i mitt barndomshem Lyckobo när jag var liten. När jag vaknade letade jag efter tuppen, och, ja, se, där gick det minnsann några hönor och en tupp omkring och pickade och spankulerade på konferensängen, fritt. 
 
Bönemötet om morgonen kl. 8.00 efter frukosten, som alla konferensens deltagare var med på, var en förunderlig upplevelse. Vi låg i två timmar på våra knän och bad var sin tur, som på min moderförsamling Smiths Vänners bönemöten på jorden, i gamla dagar, men det kändes inte tungt för kroppen, vi var inte underlagda jordens fysiska begränsningar. Och vi hade direktkontakt med Jesus Kristus, som var den ende vars ande vi samtalade med när vi bad. Det var dialog, samtal, inte monolog som på jorden. Jesus svarade på våra frågor, undervisade och tröstade, så att alla hörde det inom sig, och han syntes för oss alla som en sagolik andlig sol i fjärran (det hela påminde om Swedenborgs beskrivningar av Jesus i himlen), vars ljus gjorde att hans ande kändes allestädesnärvarande. De som hann be under de två timmarna - det var kanske 40 som hann be - bad i ett par, tre, fyra minuter var. Att så dväljas tillsammans inför den andliga solen kändes vederkvickande och stärkande, nästan en andlig motsvarighet till att sola sig fysiskt på gräsmattan. Det som särskilt präglade samtalen var Jesu tröstande budskap om att han håller på med och skall slutligen frälsa alla i "helvetet", hur detta var den Universelle Gudens vilja och plan, och det var som om det ljus som utgick från Jesus i himlen var själva detta hopps ljus, och alla kände det och visste instinktivt vad det var.  
 
När vi var färdiga med bönemötet, minglade vi ett par timmar, jag träffade många Smiths Vänner, helgelsepredikanter och helgelseförfattare, och sedan var det snart tid för middagsmaten, och den bestod av otillagade växter, bär, nötter och äpplen plockade från skogarna omkring. I himlen var alla växter mycket läckra och ätliga, så det fanns därför mer än nog av mat i skogarna. Men det var ett väldigt jobb att placera alla borden ut på ängen igen mellan stolarna, och sen, efter maten, att röja undan borden igen. Men vi jobbade dugnad, alla hjälptes åt. 
 
Sedan kom det första riktiga, vanliga mötet, och försteledaren Evan Roberts (väckelseledaren från väckelsen i Wales) ledde mötet. Det blev många praktiska upplysningar, en kort och innerlig bön till Jesus, och sedan avslutade han med en av sina dikter (jo, Evan var poet!), som hette "Islossning":
 
"Polerna smälter sakta,
se, slutet kommer,
men mitt hjärta smälter också,
ty en andens vår kommer,
civilisationshelvetets slut är paradisets början,
och jag känner paradisets närvaro,
mitt hjärta smälter sakta av dess närmande 
i fjärran på historiens horisont,
och jag vet att när isen smälter,
kommer havet,
och vi skall se hur vackra vi kan vara."
 
Efter denna dikt, stod Anna Kjärnet (tidig Smiths vän som översatte den katolske mystikern Madame Guyons självbiografi till norska i början av 1900-talet) upp och talade kraftigt och innerligt i tungor. Det följande är en uppteckning av hennes tungotal, som tolkades till norska av Arne Bekkevold, min morfar Björns bror: 
 
"Sol, sol, värmande, levande, andliga sol, i vars närhet inget mörker kan leva!! Sol, sol, som smälter själv kallaste is, som t.o.m. får Antarktis att smälta ner!! O, hur länge du fått vänta innan helveteseldens eoniska sol, elektriciteten, viker inför ditt anlete!! Elektriciteten, som trodde den var Gud, att den skulle kunna ersätta den andliga solen, Kristus själv, och som trodde den var evig! Till dödsriket, till underjordens mörker blev den nedstörtad, till mörkrets tunnlar där man inte tål den verkliga solen, och där skall den få sitt slut. Sol, sol, som lyser över både onda och goda, som inte gör skillnad på folk, ej har anseende till personen, inför vem kändisar blir stoft och städerskan och muraren får blomma ut! Sol, du skall segra till sist, och din andes väldiga rymd och frihet, med högt i taket likt skogen, skall inta fundamentalisternas Stockholm till sist, lika säkert som civilisationen på jorden skall gå under och Naturen skall återta sitt gamla revir! Halleluja!!"

Kjärnets tungotal lät som arabiska. Jag frågade efter mötet en kristen arab som bevistade konferensen om det var riktig arabiska som Kjärnet hade talat, och han log förtjust och sa att det var det, och att det var på hans dialekt dessutom, och minde honom om den arabiska solen. Han sade att han hade förstått allt som Kjärnet talade, och att Arne Bekkevold hade tolkat allting rätt. 
 
Efter detta inslag i mötet stod en gammal troende klimatvetare upp på talarstolen (ordet var fritt som alltid på Smiths Vänners konferenser i äldre tider) och rapporterade om tillståndet på jorden. Det var chockerande att höra på. Sommarisen i Arktis var numera helt borta under hela fyra månader under sommarhalvåret efter att för första gången ha varit helt borta under en vecka i september 2028. Nu var det januari 2036. På åtta år hade det gått så fort. Och jordens medeltemperatur? Runt tre grader över förindustriell tid, och här citerade han Sam Carana, klimatvetare (akademisk eller ej, vet jag inte) och bloggare. Spanien och Italien hade blivit obeboeliga p.g.a. de ohyggliga och dödande värmeböljorna under sommarhalvåret, och detta gällde alla medelhavsländerna, även Afrikas medelhavskust. Länderna hade evakuerats totalt, jordbruk hade omöjliggjorts i dem, de var som öknar, och Europa i övrigt hade packats överfulla av klimatflyktningar från dessa länder, och det rådde stor svält i Europa bland de fattiga. Amazonas regnskog och Kongos djungler var på god väg att bli savann p.g.a. alla gigantiska skogsbränder och all torka. 
 
Och oljeindustrin, hur mådde den? Oljeproduktionen var nere på hälften av oljeproduktionstoppen 2018:s nivåer. Det innebar ca. 50 millioner tunnor per dag av alla vätskor, från att ha varit på ca 102 millioner tunnor per dag i november 2018. Detta gjorde att världen nu var nere i en ekonomisk depression som bara blev värre för varje år som gick. Civilisationskollapsen i sin fulla styrka var redan här. 
 
Och samhället, hur mådde det? Fascismen regerade, teknokratin satte reglerna, jordborna hade gått för fullt in i det kontantlösa samhället, med digitala valutor, för att vakta på och försvara de rikas bekväma livsstilar. Klyftorna mellan rika och fattiga i väst var på u-landsnivåer, där fattiga dog av svält och köld som flugor, medan de rika levde i sina bubblor som om ingenting hänt, mer och mer ett med AI, internet och robotarna, som var överallt numera. De bara inte alltid såg ut som humanoida robotar. De rikas teknologiska framstegsoptimism var gränslös som alltid. 
 
Men Antikrist hade inte kommit än, ej heller hade det obligatoriska mikrochippet i handen på alla kommit (bara en del rika hade tagit det), och alla kristna spejade efter Uppryckandet. Skulle det inte komma snart? Jesu brud skulle ju undgå Den Stora Vedermödan. De tyckte Jesus dröjde onödigt länge. Vissa sa att Han skulle komma 2036, alltså i år. 
 
När klimatvetaren var färdig kom två sångare från den amerikanska helgelserörelsen på 1800-talet upp på talarstolen, Ira D. Sankey (Moodys sångare) och C. M. Alexander (Torreys sångare), och sjöng en sång om Jesu återkomst, accompanjerad av en stor symfoniorkester i bakgrunden, som satt längst framme på ängen, framför alla som satt på bänkarna. Det var oerhört vackert och mäktigt. 
 
Sången var helt spontan, oplanerad, inget förutbestämt program fanns, förutom att Evan Roberts skulle leda mötet. 
 
Detta var sången de sjöng ("Vid basunens ljud", Segertoner 662):
 
1.
Vid Basunens ljud, när alla trogna samlas hem en gång,
Vid det spegelklara hav där mötas vi.
Vänner, fränder ifrån jorden hälsa vi med fröjd och sång;
Vilket möte av de frälsta där skall bli!

Refr.
Vilket möte, möte,
när det stora jubelåret kommet är,
Vilket möte, möte,
vilket möte det skall bli i himlen där!

2.
När från himmelen förkunnas: "Ingen tid skall vara mer",
Vi få samlas och de frälsta skaror se.
Vilket möte på den stranden! Inga tårar fällas dår.
Vilket möte av de frälsta där skall bli!
Refr.

3.
När den stora dag inbryter härlig över hav och land,
Herren Jesus, krönt med ära, skåda vi.
Då han bjuder allt sitt folk att samlas på sin högra hand,
Vilket möte av de frälsta där skall bli!
Refr.

4.
När Guds änglar högt förkunna evigt jubelår en gång.
O, vad jubel, o, vad himmelsk harmoni!
Alla himlens harpor klinga härligt brusar Lammets sång.
Vilket möte av de frälsta där skall bli!
Refr.
 
(Text och musik: J.H.Kurzenknabe (1840-1927), USA, sångdiktare och kompositör)
 

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2023-01-24 18:50:04

Tack! tyckte mycket om det din morfar Björn sa om att för dem i himmelen är du författare och att det en dag kommer att sjunka i dina känslor att du verkligen är det ...

Postat av: Titti

Publicerad 2023-01-24 18:50:06

Tack! tyckte mycket om det din morfar Björn sa om att för dem i himmelen är du författare och att det en dag kommer att sjunka i dina känslor att du verkligen är det ...

Postat av: Titti

Publicerad 2023-01-24 19:10:15

Tyckte också om att man hade dialog med Jesus och inte monolog som på Jorden, att han svarade på frågor och att han syntes som en sagolik andlig sol . Detta upplever jag att han var ett med Naturen.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela