Forest Man

Lars Larsen's blog

Herrens tillkommelse. Predikan av Gustaf F. Johnson. Del 1.

Publicerad 2023-01-29 16:28:00 i Books, Church History, Doomsday, Judgement Day, Martyrs, Prophecies and number mysticism, Rapture, Suffering and theodicy, The second coming (the return of Jesus),

(utdrag ur boken "Brinnande hjärtan" av Gustaf F. Johnson, 1922, s. 114. [denna bok fick mig att återigen hoppas på en uppryckelse, efter att ha förnekat dess sanning en tid] Fyra delar planeras)
 
 
 
Herrens tillkommelse
 
 
"Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen" (Apg. 1:11)
 
Läran att Herren Jesus skall åter komma hit till jorden, den finns icke allenast i bibeln, den finns även i trosbekännelser, i teologien, i tomma fraser och på ytliga bekännares läppar. 
 
"Jesus kommer snart", har blivit en passande fras att avsluta brev med, ett fyllnadsord att avrunda en vacker sats, ett tomt ljud ur tomma hjärtan. 
 
Hur annorlunda är det icke då väntan efter honom är verklig!
 
Väntan efter Herrens personliga återkomst har varit församlingens polstjärna under århundraden. Då det andliga livet pulserat varmt igenom församlingen, då har blickandet efter Jesus i skyn varit verkligt. Med livets förslappning har tron på Kristi tillkommelse avsvalnat. 
 
Kanske i intet land på jorden har den kristna församlingen fått lida sådan förföljelse under de sista åren som i Korea. Om de "kristna" ländernas tidstjänande diplomater någonsin tillåta, att Japans blodsregemente i Korea sanningsenligt beskrives, så kommer det att bli en martyrhistoria, som kommer att tåla jämförelse med de första århundradenas martyrberättelser. 
 
Märkligt nog har den kristna församlingen i Korea under denna lidandestid hållits renare, varmare i anden, mer levande och trosfrisk än i något annat land. Och väntan efter Herrens Jesu personliga tillkommelse har stått i låga!
 
Då kärlekens eld blir en rykande askhög blott, då trosblicken blir skum, då bleknar det sköna hoppet till en torr trossats. 
 
Predika om Kristi tillkommelse för en sömnig församling, där nitet har slocknat, där styrelsemedlemmar väljas för sina penningars och icke för sin gudsfruktans skull, där prästen snarkar teologi och gubbarna nicka bifall, där kyrkan är fullsatt vid konserter och tom vid bönemötena, där fester äro mera vanliga än väckelsemöten, där sken och form finnes men liv och kraft saknas - säg sådana, att Herren Jesus snart skall komma igen, och svaret du får blir ett sömnigt, halvförargat mummel: "Fanatism!"
 
Men hälsa den nyfrälsta själen, som äger den första kärleken, säg den gudahängivne själavinnaren, den förföljde martyren, den av gudsliv intagne, att deras Herre kommer snart, och du skall få höra ett Johannesrop: Kom snart, Herre Jesus!
 
Det vittnar sorgligt emot oss, att elever komma ifrån seminariet med avgångsbetyg utan att näppeligen veta något om skriftens lära om Jesu återkomst. 
 
I församlingarna finnas också många, som efter tio, tjugo, ja, trettio års predikan - och de ha varit trogna gudstjänstbesökare - äro så okunniga angående denna sanning, att de anse talet om Jesu återkomst för onyttigt pjoller, som vissa predikanter ha fått för sig. 
 
"Då nu brudgummen dröjde, blevo de alla sömniga och somnade."
 
Men brudgummen kom ändå - och han kom oväntad!
 
Jesus skall komma igen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela