Forest Man

Lars Larsen's blog

Innehåller Bibeln referenser till naturväsen? Lite grundläggande angelologi

Publicerad 2023-01-04 17:18:00 i Angels and spirits, Cherub theology, Eden, Elves and trolls, Forest and wilderness, Gnomes or brownies or "tomtar", Gnosticism, hermeticism and theosophy, Heaven, Heavenly physics, Insects, Nature mysticism, Nature romanticism, Nature spirits, Non-human animals, Paradise and Paradisism, Spiritual geography, Spiritualism,

(läs Wikipedia-artikel om angelologi här)
 
Innehåller Bibeln referenser till naturväsen? Antikens mytologier är ju fulla av dem. Då måste det ju också finnas sånt i Bibeln? Naturväsen är inte sällan hälften djur och hälften människor, och att de traditionella änglarna har vingar, tyder på att de ursprungligen var naturväsen, en slags fågelgudar, men att de miste den nära relationen till naturen de hade sedan de började involveras i mänskligheten och civilisationen, och man slutade uppfatta deras vingar som något som hade med fåglar och naturen att göra. Inga fundamentalister tänker över att de bevingade änglarna liknar på fåglar, eller har en nära relation till naturen, vilket de ju definitivt har även om de sysselsätter sig med mänskligheten och civilisationen. 
 
Men det finns ännu tydligare antydningar om naturväsen i Bibeln. 
 
Läs följande text ur den bibliska boken Uppenbarelseboken (fjärde kapitlet), kapitlet jag tidigare i mitt författarskap kallat "Bibelns centrum", vers 5-10:
 
"5Och från tronen utgingo ljungeldar och dunder och tordön; och framför tronen brunno sju eldbloss, det är Guds sju andar. 6Framför tronen syntes ock likasom ett glashav, likt kristall; och runt omkring tronen stodo fyra väsenden, ett mitt för var sida av tronen och de voro fullsatta med ögon framtill och baktill. 7Och det första väsendet liknade ett lejon, det andra väsendet liknade en ung tjur, det tredje väsendet hade ett ansikte såsom en människa, det fjärde väsendet liknade en flygande örn. 8Och vart och ett av de fyra väsendena hade sex vingar; runt omkring, jämväl under vingarna voro de fullsatta med ögon. Och dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som skall komma.» 9Och när väsendena hembära pris och ära och tack åt honom som sitter på tronen och tillbedja honom som lever i evigheternas evigheter, 10då falla de tjugufyra äldste ned inför honom som sitter på tronen, och tillbedja honom som lever i evigheternas evigheter, och lägga sina kransar ned inför tronen och säga; 11»Du, vår Herre och Gud, är värdig att mottaga pris och ära och makt, ty du har skapat allting, och därför att så var din vilja, kom det till och blev skapat.» "
 
Vad påminner de fyra "väsendena" om? Väsendet vi talar om är ju här ett slags himmelsk djur, en "animal coeleste" och vissa av dem har mänskliga drag, hälften djur och hälften människor, precis som många naturväsen! De sex vingarna påminner om vingarna på älvor, insekter och trollsländor. Bedöm själv om dessa väsenden påminner om naturväsen. Kanske ordet "väsen" i ordet "naturväsen" kommer just från detta tal om "väsenden", som gör att de får ett bortommänskligt, mystiskt, överjordiskt drag?
 
Jag vill på fullt allvar påstå att de fyra väsendena i Uppenbarelsbokens fjärde kapitel är mystikens "Animal Coeleste", och är klassiska keruber och naturväsen.
 
Men de fyra väsendena har en oerhört central plats i Bibeln, som de som uppbär själva Guds tron. De är som sagt keruber, och hade också en mycket central plats i Gamla Testamentet, de avbildades i guld, stående på Förbundsarken i Tabernaklets och Jerusalems tempels Allra Heligaste, två keruber, stående mot varandra med vingarna mötandes i mitten.
 
Keruber, keruber, de visa (hebr
   (keruber på förbundsarken)
 
Se också följande artikel, där det står: "I det allra heligaste var översteprästen omgiven av keruber som var broderade med garn i starka färger på tältboningens inre tältduk och på förhänget." Så det räckte inte att ha två keruber stående på Förbundsarken i Det Allra Heligaste, de måste också vara broderade i starka färger på tältduken och på förhänget! Keruber överallt, allt proppfullt med keruber! I Det Allra Heligaste! Detta har en stark symbolisk betydelse, och det är att:
 
Keruberna - naturväsendena - Naturens änglar, utgör själva grunden för Naturen, både den på jorden och den i andevärlden. Det är också just denna uppfattning man får när man läser den otrolige andeskådaren Rebecka Viks bok "Pans rike. Om de fyra elementens väsen" (Solrosens förlag 2010). Vik är en antroposofiskt inspirerad biolog och geovetare som har gåvan att se och kommunicera med naturväsen, och klassificera dom med levande beskrivningar i en hel bok. Det är helt otroligt, men hon beskriver möten med i stort sett alla sagans naturväsen, och många fler som sagan aldrig har hört om! När jag läste hälften av boken, kändes allt helt realistiskt, och verkade inte vara uppdiktat. Andra har gjort likadant, i Tyskland, särskilt antroposoferna har varit ivriga här. Jag vet om en svenska som kanaliserar älvor på en blogg. Vet inte hur jag hittar den nu.
 
Rebecka Vik har också tecknat de naturväsen hon sett, men hon är ingen bra tecknare, så det blev lite karikatyrmässigt. Men man kan gissa vad som ligger bakom karikatyrerna, och det som syns igenom, verkar sant och trovärdigt. Varelserna är Edeniska, oskuldsfulla och rena. Keruber har ofta avbildats som små söta och gulliga, stundom nakna barnaänglar med vingar i den västerländska konsten, på glansbilder och dylikt. 
 
Keruber | Cilla Waern Ljungström | Flickr
(några av konstens avbildningar av keruber, från denna sida)
 
KERUBER, två stycken. Barock, 1600/1700-tal. - Bukowskis
(nakna keruber, från denna sida. Märk också att Swedenborg sade sig ha sett att den innersta, högsta himlens änglar var som små nakna barn)
 
Men keruberna, naturens änglar, är lite omtalade i Bibeln, trots deras centrala position i nyckeltexter och nyckelsammanhang, i jämförelse med de bevingade traditionella änglarna, sådana som ärkeänglarna Gabriel och Mikael, dvs. civilisationens änglar, som t.ex. skyddsänglarna. Dessa två sorters änglar utgör huvudgrupperna i änglasamhället: naturens änglar och civilisationens änglar. De förra är så mycket fler som naturen är större än civilisationen, därför har de en så central roll i Bibeln, fast de inte omnämns så ofta. 
 
Naturens änglasamhälle har fyra underavdelningar, och här är jag inspirerad av Rebecka Vik: Jordens, eldens, vattnets och luftens änglar, de fyra elementens väsen. Det finns inga onda naturväsen, så långt jag har förstått. 
 
Civilisationens änglasamhälle har två underavdelningar: Guds änglar, som ofta är skyddsänglar för någon mänsklig varelse, och Satans änglar, eller demoner. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela