Forest Man

Lars Larsen's blog

Kommentar till 1. Petrusbrevet, kapitel 2, del 13 och kapitel 3, del 1.

Publicerad 2023-01-26 17:17:00 i Commentaries to New Testament books, Critique of modernism, Death and resurrection of Jesus, Feminism and ecofeminism, My books, Salvation, Satan, the demiurg and demons, Sex and relationships, The Bible, The Great Apostasy, Universalism, the doctrine about the final salvation of all,

(skrivet på psyket i Danderyd i juni 2022, med några få ändringar)
 
Vers 25: "Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt tillbaka till era själars herde och vårdare."
 
Kommentar:  Vilka barmhärtiga liknelser Petrus använder när han skall beskriva vårt liv i synden. Så utan fördömande. Vi var som vilsegångna får. Gäller det även djävulen och hans demoner? Ja, det gör det. Tänk på ditt syndiga liv som ett vilsegånget fårs liv. Du har inte vetat var du gick. Lättare att ta emot Herrens förlåtelse då. I dessa Petrus' ord är det som att det ljuder ekon av Jesu oförglömliga ord på korset: "Fader, förlåt dem, ty de veta icke vad de göra." (Luk. 23:34)
 
 
 
Kapitel 3
 
Vers 1-2: "Och ni kvinnor, underordna er era män, så att också de som inte vill tro på ordet kan vinnas utan ord tack vare sina hustrur, när de ser hur ni lever i lydnad och renhet."
 
Kommentar: Man skall lyda Gud mer än människor, så bara inte ens man befaller en att synda mot Herren Gud, skall hustrun lyda mannen. Om hustrun tar över styret och härskar hela tiden över mannen, så att Guds skapelseordning perverteras, då har det blivit som i Sodom och Gomorra, det är otukt mot Herren Gud, ja perversion, och mannen bör då, om inte hustrun låter sig förmanas, fråga Herren om det är hans vilja att han skall skilja sig från sin hustru. Ty otukt är inte bara att ha sex med någon annan än sin hustru, otukt är också att göra uppror mot Guds skapelseordning, såsom feminismen (den världsliga, dvs. vulgärfeminismen, inte den heliga feminismen) och HBTQ-rörelsen (den världsliga, dvs. vulgär-HBTQ- rörelsen) idag har gjort. All perversion är otukt. Otukt är främst något andligt, det börjar i anden, man bryter äktenskapet först i anden, och om hustrun börjar härska över sin man* har hon brutit äktenskapet i anden, då är äktenskapet bara en spillra, ett dåligt skämt, något man hoppas bara skall ta slut. Då regerar Satan i äktenskapet. Så allvarligt är Petrus' bud till kvinnan i denna vers. På samma sätt är det i en församling. Har den en kvinnlig ledare/pastor, då tenderar Satan att regera i den församlingen, och all slags modernistiska, onda andar släpps in i församlingen. Ty det naturliga, Guds skapelseordning, är att mannen skall ta huvudansvaret, ty han är den starkaste av de två. 
 
 
* (senare tilläggg av mig:) förbudet mot detta kan bara förstås rätt i ljuset av Ef. 5:21: "Underordnen eder varandra i Kristi fruktan." Dvs. både mannen och kvinnan skall underordna sig under varann, ingen ska härska, även om mannen ska ta huvudansvaret, dvs. göra de jobbigaste tingen, det som kräver mest styrka. Detta senare finns även utsagt i Bibeln, i Ef. 5:25: "I män, älsken edra hustrur, såsom Kristus har älskat församlingen och utgivit sig själv för henne." Sant herradöme finns enbart i tjänandet, inte i tyrannens eller psykopatens herradöme, såsom Gud och Kristus har visat med sina exempel. Så, mannen har inte heller rätt att härska över kvinnan på världsligt vis. Häri ligger den bibliska feminismens hemlighet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela