Forest Man

Lars Larsen's blog

Mitt avskedsinlägg

Publicerad 2019-11-17 12:38:00 i About facebook, internet, smartphones and television, Autobiographical notes, Climate Change,

Idag tar jag farväl av internet, fullföljande något jag ville göra redan förra vintern, på min luff i Polen. Jag känner att jag har sagt mitt på Facebook och bloggen, även att jag har läst och hört det viktigaste som finns på internet, och härefter kommer jag besöka internet enbart sporadiskt och kort, och kolla de viktigaste nyhetsrubrikerna. Annars går jag in i den stora postkollapsiska tystnaden redan nu, en större närhet till naturen, och ska idka ett fördjupande i böcker istället för nätsurfande, som lätt blir ytligt (ja, jag är också ganska trött på Facebooks ytlighet). Jag kommer att skriva vidare på Word, och lägga ut texterna på Internet Archive, och posta dessa texter i det sista inlägget här på bloggen, ett inlägg som bara skall innehålla mina framtida skrifter. Men där kan de som önskar följa min framtida litterära bana, följa mig. 
 
Den som vill kontakta mig framöver, kan mejla mig på msafig1(at)gmail.com, men får räkna med att det kan ta en månad innan jag svarar. Man kan också skriva fysiska brev till mig (jag föredrar fysisk brevväxling i framtiden), till min själfrände Titti Spaltros adress, men man får fråga henne om adressen, om hon vill ge ut den. Det kan man göra på Facebook, Titti hittar man t.ex. i min vänlista, eller så är det bara att söka upp henne där på hennes namn. 
 
Orsaken till varför jag slutar på internet, har jag förklarat i detta blogginlägg nyss. I det inlägget refererar jag till en artikel på nätet som var det som utlöste beslutet. Artikeln är: 

How the internet is killing the planet, av Alex Kimani (denna artikel fokuserar mest på "Internet of Things", men berör också internet överlag)
 
Läs också denna korta artikel: What is the carbon footprint of the internet? Då när denna artikel skrevs stod internet för två procent av de samlade koldioxidutsläppen från civilisationen. 
 
Jag vill inte längre vara med och backa upp en så stor utsläppsmaskin som internet. Trots att jag gör nyttiga saker på internet. Men allt har sin tid. Jag ber alla som läser detta att fundera över dessa två artiklar här ovan, och utvärdera om nyttan med deras verksamhet på nätet överstiger skadan som vållas planeten. 
 
En ny epok börjar i mitt liv, efter tretton års bloggande, till och från, och elva års tid på Facebook. En mer naturnära epok startar, med mindre teknologi och mer äventyr. 
 
Varm hälsning till er alla från Skogsmannen Snigelson.
 
 
 
Min avskedssång till mina läsare:
 
The frozen world (Ronja Aarnialas favoritlåt, hennes "svanesång")
 
Won't you open for me
The door to your ice world
To your white desert
 
I just want to stare
Out over these snowfields
Until we are one again
 
We belong to the frozen world
 
When the ice begins to thaw
Becomes the sea
Oh, you will see
How beautiful we can be
 
When the ice begins to thaw
Becomes the sea
Oh, you will see
How beautiful we can be
 
Everything is calm
At the end of the planet
In our white desert
 
The sun kissed the ice
It glistens for me
And we are one again
We belong to the frozen world
 
When the ice begins to thaw
Becomes the sea
Oh, you will see
How beautiful we can be
 
When the ice begins to thaw
Becomes the sea
 
(Emilie Simon)
 
(hör sången på youtube här)

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2019-11-17 15:59:15

Hej tack för ditt avskedsinlägg ...och att du väljer ett liv utan internet (som jag vet
skadar planeten ).
Kanske kan du inspirera andra att göra likadant ...? Jag hoppas det.
jag ska också sluta snart eftersom jag tycker jag mest blir stressad av det och tycker som du att det är ganska ytligt med internet . Tycker att jag får ut mer att umgås med vänner i verkligheten och att umgås med pappers böcker ...att läsa och blida sig är det bästa man kan göra i dessa svåra tider...
Har alltid föredragit Kvalite framför Kvantitet och vill i framtiden vara mycket noga med vad jag stoppar i min hjärna .
"Less is more".
Detta också för att skydda mig för den stress som ett liv med datorer medför. Vill vara levande och inte bli som en robot därför att umgås man mycket med datorer blir man till slut lik en mekanisk robot och det är detta som just nu händer i vårt värld ...vi har tappat kontakten med vår källa/rötter som är Naturen därför kan vi inte rädda henne längre .
jag vill dö med en levande själ och inte som en robot...Vi måste återknyta till Naturen och kapa av all mekanik som förstår oss och vår jord .
Namaste mina kära bröder och systrer...

Postat av: Titti

Publicerad 2019-11-17 16:01:31

P.s Korrektur till min kommentar.
Det ska stå BILDA SIG OCH INTE BLIDA...sorry skrev fel .

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela