Forest Man

Lars Larsen's blog

En ängel besökte mig i en dröm med ett budskap, natten till 2.5. 2022. Är 2048 året för Jesu återkomst?

Publicerad 2022-07-14 11:56:00 i Autobiographical notes, Blue Ocean Event, Collapse of civilization, Emanuel Swedenborg, Guy McPherson, Near-term human extinction, Peak Oil and energy questions, Sam Carana, Special dreams, The Millennial Kingdom, Visions,

Natten till 2.5. i år fick jag änglabesök i en dröm. Jag har inte kommit på att berätta det än. Jag såg inte ängeln, men hörde dess budskap. Ängelns uppenbarelse gjorde mig skrämd. Den var mäktig. Den kom med något jag knappt har ord för, men som jag skulle kunna nämna som "andligt dån, andlig åska och andliga blixtar". Jag minns än idag tydligt vad ängeln sade till mig. Dess budskap var kort. Den sa: "2048 skall du få flytta till en sommardal." Och så vaknade jag. 
 
Sommardal! Jag har aldrig använt det uttrycket. Det kan inte ha kommit från min egen fantasi. Jag har vetat om en nulevande poet som heter Göran Sommardal. Och så vet jag om att spiritualisterna kallar himlen för sommarlandet. Wikipedia skriver i artikeln "The Summerland" att "Emanuel Swedenborg (1688–1772) inspired Andrew Jackson Davis (1826–1910), in his major work The Great Harmonia, to say that Summerland is the pinnacle of human spiritual achievement in the afterlife; that is, it is the highest level, or 'sphere', of the afterlife we can hope to enter."
 
Vad kan ängeln ha menat? En dal där det alltid är sommar? En himmelsk dal? En dal i tusenårsriket, kanske? Skall Jesus komma tillbaka 2048? 
 
Jag håller mig nyfiket öppen till svaret på dessa frågor. Jesus kan faktiskt komma tillbaka 2048, eller före det. Kanske kommer han före, och jag är i den himmelska staden Nya Jerusalem en tid innan jag förflyttas till en himmelsk dal. Vem vet. I alla fall är det troligt att Babylon faller, civilisationen kollapsar, före 2048. Och Jesus lär ju komma efter det. Många på internet tror att civilisationen kollapsar 2040. Googlar man på "collapse of civilization 2040" får man fram många artiklar, bl.a. följande artikel som första träff: "2040 the world will collapse - This MIT computer has confirmed it". Den handlar om Romklubbens förutsägelser 1972 i boken "The Limits to growth" där de med hjälp av en superdator beräknade tiden för civilisationens kollaps genom att mata den med information om olika parametrar som befolkningsmängd, tillgängliga resurser och industriell output. Hittills har förutsägelserna stämt ganska bra med verkligheten. 
 
En annan viktig faktor att räkna med är tillgången på råolja. I denna bloggpost från 2019 beräknade jag att vi har tömt våra nuvarande råoljereserver redan 2043. Förstås kommer kollapsen långt före det, p.g.a. att det kommer en lång tid av nedgång i oljeproduktionen innan vi har tömt våra reserver, och den globala tillväxtbubblan kräver ständig expansion av resurserna för att inte den globala ekonomin skall kollapsa. Många oljeexperter menar att vi redan passerade Peak Oil för både konventionell och okonventionell olja i november 2018. 
 
En tredje viktig faktor att räkna med, är issmältningen i Arktis och tidpunkten för the "Blue Ocean Event", och sedan tidpunkten då all is i Arktis är borta, sommartid och vintertid. Denna nyliga artikel på klimatbloggen Arctic News beräknar, baserad på en trendlinje, tiden för försvinnandet av all is (alltså inte the Blue Ocean Event) under enbart September månad, till September 2027. Bilden under denna bloggpost är från den artikeln.
 
"If we lose the Arctic, we lose the whole world", sade Finlands president Sauli Niinistö 2017 enligt denna artikel. Det ligger mycket sanning i det. Polarisarna fungerar som jordens kylskåp. Försvinner kylskåpet, tar uppvärmningen av planeten turbofart. Denna nyliga artikel på Arctic News frågar sig om inte mänskligheten dör ut redan 2025. Det är sagt av en klimatvetare, Sam Carana, och det känns för radikalt, men det säger lite om känslan av brådska, the "urgency", i klimatvetarnas läger. Miljöprofessorn Guy McPherson skrev så sent som i oktober 2018 följande i denna artikel: "Specifically, I predict that there will be no humans on Earth by 2026, based on projections of near-term planetary temperature rise and the demise of myriad species that support our own existence." Denna artikel  2020 av McPherson ger lite kött på benen. 
 
Carana och McPherson känns för radikala som "doomers", men 2040 måste nog vara det senaste året som civilisationen kan tänkas kollapsa. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela