Nära döden-upplevaren Howard Storm är universalist
"Kevin Williams, webmaster of the #1 NDE website on Google and Yahoo (www.near-death.com), is a committed Universalist. In his book, Nothing Better Than Death, he states that:
"Many Christians today cannot accept the NDE because it generally affirms Universal Salvation." "
Citat slut.
Kevin Williams är mycket lärd på området, han har gjort nära döden-upplevelseforskningen till sin livsuppgift, sitt livsverk. Att höra honom säga detta gör att jag spetsar öronen.
Även jag kan bekräfta det Williams sa, av allt jag läst om nära döden-upplevelser. De tre kanske kändaste nära döden-upplevarna där ute, Betty J. Eadie, Anita Moorjani och Dannion Brinkley, med de djupaste nära-döden upplevelserna, är alla universalister.
Att just nära döden-upplevare ofta är universalister, betyder oerhört mycket för mig.
Howard Storm är också känd, men kanske inte lika känd som de jag nämnde. Hans universalism är inte av det vanliga slaget, den är originell. Den liknar den typ av universalism jag hyste för ett par år sedan, som går ut på att de ondaste inte kan bli frälsta såsom vi andra, de är för onda för sånt, utan de mister sitt liv, sin person, och blir till något annat, de förtärs av Guds kärlekseld så att deras person förintas, och bara den lilla gudsgnistan i dem lever vidare, och återgår till Gud, genom att de förvandlas. Howard Storm säger inte det, men jag menade förr att de ondaste blir något annat, djur, insekter, bakterier, atomer, frälses i mikrolivet.
Jag har numera helt lämnat denna åsikt, eftersom jag menar att den inte är i helt överensstämmelse med Bibelns helhetsbudskap kring dessa frågor, och för att den förringar Guds kärleks allmakt, som övergår allt förstånd. Men jag tycker fortfarande att Storms åsikt är en helt respektabel åsikt, som inte är grym (vilket både annihilationismen och den traditionella helvetesläran är), då det inte är förenat med lidande att man mister sin person och blir något annat (man är ju inte med om detta själv, på sätt och vis, eftersom man mister sina minnen), utan det innebär bara att man mister sin lön, att få vara människa i evigheten. Man skulle lätt kunna tolka Paulus i enlighet med Howard Storm, när Paulus säger: "...men om hans verk brännes upp, så skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bliva frälst, men såsom igenom eld." (1. Kor. 3:15)
Men, som sagt, rimmar det inte med Bibeln i övrigt, som säger att "Därför har ock Gud upphöjt honom över allting och givit honom det namn som är över alla namn för att i Jesu namn alla knän skola böja sig, deras som äro i himmelen, och deras som äro på jorden, och deras som äro under jorden, och för att alla tungor skola bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herre." (Fil. 2:9-11)
Märk: "Gud, Fadern, till ära.." Hans fulla ära och alltings totala återupprättelse kräver att alla blir frälsta med sin personlighet intakt. Varje människosjäl är nämligen oändligt mycket värd, och det skulle vara en evig förlust för Gud och den förlorade människans närstående, om hon försvann för evigt.