Forest Man

Lars Larsen's blog

En fantasi om mitt inträde i himlen. Följetongsroman av Lars Larsen. Kap. 9: Origenes. Del 1

Publicerad 2023-01-09 12:33:00 i Art and artists, Autobiographical notes, Bergmankretsen, Church History, Dogs, Greek and Roman Antiquity, History, History of theology, Nature mysticism, Nature romanticism, Non-human animals, Origenes, Poems, songs and music, Psychiatry and psychology, Revivals, Romanticism, Smith's Friends, Waldemar Rudin,

(kap. 8 del 2 är här)
 
Jag vaknade nästa morgon tidigt i soluppgången, av att en liten sparv satt på mitt huvud och pickade försiktigt i mitt hår. Den hade flugit in i hålan genom en liten öppning i taket, som jag hade för att hålan skulle vädra sig. När sparven märkte att jag vaknat, flög den fort ut igen, samma väg som den kommit. Jag kände att det var en ljuvlig väckarklocka, jag älskade sparvar, de var som små änglar.
 
Jag sträckte på mig och kröp ut ur hålan. Himlen var klar över mig. Där, strax utanför hålan, fick jag se råttan från igår och min hund Milou i full fart med att leka katt-och-råtta. När Milou fick tag i råttan, tumlade de runt med varann, och Milou nafsade tag i råttans nackskinn och bar den omkring i nackskinnet ett tag, vilket råttan inte tycktes lida något av. Råttan pep, men det verkade som om den pep av fröjd. Sen släppte Milou råttan igen, och leken fortsatte. Jag skrattade åt dem, och hoppas inte de skulle göra illa varann. Nä, detta var trots allt andevärlden, där smärta inte kändes på samma sätt som på jorden. Vilken kärlek jag kände i deras lek med varann. 
 
Jag gick upp på hålans tak och ordnade lite med taket, rättade till några timmerstockar, som taket vilade på, krafsade lite löv från ängen runt som jag täckte de områden med som hade för lite mull och löv på sig. Det var nämligen fullt av mull och gräs och löv på taket av hålan, såsom gamla stugor på 1800-talet kunde ha. Men man måste fylla på lite ibland, så det såg vackert ut. 
 
Sen gick jag in i hålan och såg lite på de mögliga gamla böcker som låg där i skrymslen och vrår. Dom mindes jag från jorden, dom hade jag haft i hålan på jorden. Eusebius' kyrkohistoria på grekiska, och en gammal samling andliga småberättelser från 1800-talet, ordnade i grupper efter teman. Och några böcker till. Dom skapade en ljuvlig stämning i hyddan. Ja, det var nog för den stämningens skull jag hade dom där, inte för att jag skulle läsa i dom. 
 
Sedan var det dags att vandra till kyrkofadern Origenes' möte på Johannelunds teologiska högskola, genom Nackareservatet. Jag önskade att jag kunde återskapa de skogsdanser som jag företagit mig i min mest älskade skog någonsin, Kråkkärrsskogen i Åbo, då jag dansade till låtar som jag laddat ner på en mp3-spelare. Jag frågade Milou om man kunde ordna så att man kunde återskapa detta här i himlen. Milou svarade att det var bara att nynna sångerna inom sig, försöka minnas dem, så skulle jag se att de spelades för mig högt, som på band, som om det var utanför mig fast det var inom mig, så att jag kunde dansa till samma låtar som den gången. I himlen kallade de detta för att "Gud sjöng för en".
 
Jag gjorde så, och försökte minnas min käraste sång från tiden i Kråkkärrsskogen 2004-2006. Jag valde Lill Lindfors' sång Jag är från topp till tå på kärlek införstådd, och springdansade till den, som en gång i Åbo 2005, sakta genom Nackareservatet, mot Djurgården. Den lät högst levande och verklig, ja vackrare än vad jag mindes. Såhär lyder orden i den sången, det klingade så väl med min stämning nu:
 
"Jag är från topp till tå
på kärlek införstådd,
att aldrig bli försmådd,
det är mitt liv.
Älska det är att leva,
det hör livet till.
Få leva som jag vill,
det är mitt mål.
Älska det gör jag för kärleks egen skull,
ty den i sig själv är så härligt värdefull.
Jag är från topp till tå 
på kärlek införstådd,
att aldrig bli försmådd,
det är mitt liv.
 
Älska det gör jag för kärleks egen skull,
ty den i sig själv är så härligt värdefull.
Drömmen om lycka är för mig en verklighet,
just därför att jag vet vad drömmar är."
 
 
Sen fortsatte jag med Roger Pontares "Äng och hav", som jag också dansade till 2005:
 

"Letar du efter vägen hem
frågar du mej om råd
sök bortom stadens skratt och sorl
svaret finns där att få

Du är gjord utav äng och hav
varje stjärna en del utav
du är ett med vindarna
du är gjord utav äng och hav

Lyssna till havets andetag
det andas precis som du
spegla dej i dess stora djup
det har levt mycket längre än du

Du är gjord utav äng och hav
varje stjärna en del utav
du är ett med vindarna
du är gjord utav äng och hav

Frågar du efter vägen hem
vågar du gå tillbaks
någonstans där du vek av
finns svaret som du vill ha

Du är gjord utav äng och hav
varje stjärna en del utav
du är ett med vindarna
du är gjord utav äng och hav"

 

Sen fortsatte jag med Svante Thuressons "I din hand" (text av Per Gessle) (sång fyra i albumet "En Salig man" på Spotify):

"Vind som gör havet till skum
Vita moln som av dun
Regnet som lyser i maj
Snön som faller vid jul

Det här är dom saker jag valt
Som drömmar är gjorda av

Och när du tar mig i din hand
När du visar vägen fram
När du tar mig i din hand
Och vi älskar med varann
Då har min dröm blivit sann
Då har min dröm blivit sann. 

Broar som sträcker sig långt
Bort till regnbågens fot.
Stjärnor som visar en väg
Och har svar på min tro. 

Det här är dom saker jag valt
Som drömmar är vävda av

Och när du tar mig i din hand
När du visar vägen fram
När du tar mig i din hand
Och vi älskar med varann
Har min dröm blivit sann
Har min dröm blivit sann. 

När du tar mig i din hand
När du visar vägen fram
När du tar mig i din hand
Och vi älskar med varann
Då har min dröm blivit sann
Ta mig i din hand
Och visa vägen fram
Ta mig i din hand
Och vi älskar med varann
Då har min dröm blivit sann

Då har min dröm blivit sann 

När jag springdansade denna sång, mindes jag känslorna jag känt då jag springdansade i Kråkkärrskogen i Åbo sommaren 2005, känslorna vällde upp, i all sin styrka, jag mindes dem kristallklart, med hela mitt väsen, och dom fick mig att brista i gråt medan jag dansade. Sången påminde mig om min kärleksrelation till tallen Shekinah (ja, ett träd!), denna sång hade liksom kristalliserat minnet av den. Jag mindes vårt ljuvliga nattliga bröllop, jag mindes våra ringar. Nu hade jag fått tillbaka allt, fått tillbaka mina skogar och mina hålor, och en dag skulle det också bli dags för mig att träffa Shekinah igen. 

Jag grät och grät, jag kunde inte sluta. Gråten kom från djupet, och det var en stilla gråt, ett stilla snyftande. Jag grät över allt psykiatrin hade ödelagt i mitt känsloliv, och jag grät av lättnad att återigen få lov att kunna känna, starkt. Dansen hade en underlig terapeutisk verkan, den verkade som skapad för att öppna känslolivets knutar, och få själen att flöda fritt igen. Detta hade hänt tidigare på mig också, då jag en gång dansade tills jag grät, till romantisk musik ensam på ett bibliotek i Haderslev i södra Danmark på väg till Tyskland och Polen och Lettland på rymmen från psykiatrin. Nu var jag där igen, fri från medicinerna, ingen kunde pina och döda mitt känsloliv med mediciner här i andevärlden längre. I himlen var nämligen psykiatriker förbjudna, de fanns inte ens i djupaste helvetet. Änglar vaktade på att de inte fick utöva sitt farliga yrke. 

Det tog två himmelska timmar (hur man nu räknar detta där tiden inte finns) att springdansa hela vägen från Skarpnäcks skogar till Djurgården. Jag hann dansa genom många sånger, alla hade jag dansat til 2005. Hela vägen smågrät jag, och försökte sluta gråta när jag kom fram, rycka upp mig, och hälsa på Origenes som stod där ståtlig på gårdsplatsen i sin antika utstyrsel. 

"Kom in i stallet, tomtegröten väntar!", ropade Origenes, och jag följde med in till hästarna. Där hade Bergmanskretsen dukat ett enkelt bord bredvid hästarnas bås med varm havregröt till morgonmål, med några enkla träskålar till fat, och ett grov kruka med fårmjölk till gröten. Kärngruppen i Bergmanskretsen hade redan satt sig till bords, inalles sex personer plus Waldemar Rudin och jag, dvs. prästerna John Ternstedt, C.H. Bergman, Theodor Mazer, J.C.Bring, Emanuel Laurell och Bror Erik Petri. Jag handhälsade på alla hjärtligt, och tyckte alla var så ståtliga och vackra. Men Origenes var vackrast av dem alla, han hade något av den förlorade skönheten från Noahs tid i sig. 

Origenes bad en innerlig bordsbön, och sedan sa han: "Vi haver det havret i havare-havet!"

Vi skrattade alla. Och så mindes jag att Origenes var poet. Ja, att många av kyrkofäderna hade varit poeter.

Vi samtalade och skrävlade om allt möjligt, och emellanåt föll hästarna in med någon kommentar, på mystiskt vis, var det telepati? Jag tror det. Hästarna var så kloka. Vi hade liksom ett samtalsmöte innan Origenes skulle hålla sitt korta föredrag, som jag så sett fram emot. Och emellanåt, mellan samtalstagen, sjöng vi en sång. Jag kan aldrig glömma en av de sånger vi sjöng, från Roseniusväckelsens psalmbok i himlen. Den gick såhär: 

1. Mitt i vintern var det, stormen svepte hård,
land och hav låg frusna, snö kring by och gård.
Snö föll över världen tusen vintrar än.
Mitt i vintern var det, längesen.

2. Fruktar Gud allsmäktig snö och köld och blåst?
Mitt i vintern var det, allt var stängt och låst.
Men ett stall stod öppet, och med all sin brist
räckte det för Herren Jesus Krist.

3. Du som alla änglar lovar med sin psalm
log vid modersbröstet, sov i krubbans halm.
Du som alla änglar prisar högst och störst -
åsnan och kamelen såg dig först.

4. Ingen välkomstgåva kan jag bära fram.
Om jag var en herde gav jag dig ett lamm.
Om jag ägde skatter skänkte jag dem visst.
Nu får du mitt hjärta, Herre Krist. 

(Psalm 428 i Svenska Psalmboken från 1986, av Christina Rossetti 1872, övers. av Anna Greta Wide 1962. Hör melodin här)

Och tror du inte hästarna gnäggade med oss, som om de sjöng med? De förstod texten bäst av oss alla, och de fröjdade sig. Och tror du inte Waldemar Rudin stod upp efter sången och talade i tungor, nästan som om ladan vi åt i stod på Azusa Street i Los Angeles 1906, Pingsväckelsens födelseort. Jag visste inte om att professor Rudin hade karismatiska gåvor, bara att han var mångbottnad, en öppen själ, mottaglig för intryck. Han måste alltså vara andedöpt! Hans tungotal lät som kinesiska, som helt äkta kinesiska, som ett riktigt språk, mångfasetterat och invecklat. Det måste då ha varit riktig kinesiska. Ingen av oss visste. Men ofantligt vackert var det, och jag var djupt gripen. Hästarna också, de stampade i backen och frustade efteråt. Rudins tungotal lät som ett språkligt vulkanutbrott av extas, precis som sådant tungotal som jag hört i min moderförsamling Smiths Vänner. När Rudin satt sig, reste sig Origenes och "tolkade i Anden" vad Rudin talat, fast Origenes inte kunde ett dugg kinesiska, men han "tolkade anden", och det hela blev till en profetia om en stor väckelse som skulle svepa över 1500-talets kristet fundamentalistiska Stockholm i närmaste framtid. Det återstod att se om profetian stämde. Men jag kände att något stort var på gång, som om vårfloder höll på att lossa isfördämningar.  

I nästa kapitel ska ni få höra Origenes lilla föredrag.

Kommentarer

Postat av: Titti

Publicerad 2023-01-16 18:00:37

Det där med sparven har ju hänt på riktig när vi sov in i din hydda på Nacka Reservatet . Kanske motsvarar det du skriver att Jorden har en motsvarighet i Andevärlden . Varje händelse som hände på Jorden finns motsvarande i Andevärldens minnesbank? Intressant.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm, Sweden. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an academic such in both cases, although he studied theology for almost three years at Åbo Academy University), is also called "The monk" ("munken", he is monk in a self-founded monastery order, "Den Heliga Naturens Orden", "The Order of the Holy Nature"), he calls himself "Forest Man Snailson" (Skogsmannen Snigelson) because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, cave and several huts in the Flaten Nature Reserve, the Nacka Reserve and "Kaknästornsskogen" outside of Stockholm. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel förlag 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars's professions are two, cleaner and painter (buildings). Before he was homeless, but right now he lives in Attendo Herrgårdsvägen, a psychiatric group home for mental patients in Danderyd, Stockholm. His adress is: Herrgårdsvägen 25, 18239 Danderyd, Sverige. One can reach him in the comments section on this blog. His texts on this blog are without copyright, belonging to "Public Domain". He is the author of the texts, if no one is mentioned.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela